nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Fem knep för att fånga intresset

Har du en lysande idé, men har svårt att sälja in den? Här är fem knep som kan hjälpa dig att fånga åhörarnas intresse.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

När du ska sälja in en idé gäller det att snabbt väcka intresset och få åhörarna att själva se nyttan och bli engagerade. Vässa argumenten utifrån målgruppen och öva dig på att kortfattat lyfta fram det viktigaste. Dale Carnegie Trainings bloggsajt tipsar om några punkter som kan hjälpa dig i din förberedelse.

  1. Målgruppen. Vilka är närvarande, vad motiverar och driver dem i deras arbete? Välj ut och formulera dina argument utifrån målgruppen. Begränsa dina argument till tre.
  2. Väck intresset. Vad får de som lyssnar ut av din idé? På vilket sätt berörs de? Fråga dig själv hur de som lyssnar kan lösa sina problem och nå sina mål med hjälp av din idé eller förändring. Berätta sedan om fördelarna med din idé och värdet med den.
  3. Visa entusiasm. Sättet du presenterar en idé på är lika viktigt som det du säger. Väck känslor, visa varför du tär övertygad. Ta ögonkontakt med de du talar med.
  4. Lyssna. Visa respekt för andras åsikter, försök förstå, ställ följdfrågor. Klargör frågeställningar genom att sammanfatta och fråga om det finns något annat de funderar över.
  5. Lova inget som du inte kan hålla. Har du sagt att du ska återkomma med mer information, gör det. Tänk på hur du vill bli uppfattad och agera utifrån det.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.