nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Glada medarbetare
Ett sätt att få lojala medarbetare är att prata direkt med dem om hur de vill att ett problem ska lösas och att sedan agera efter det. FOTO: Shutterstock

Fem sätt att kommunicera för att skapa lojalitet

Bra relationer mellan medarbetare och ledning är grunden för att människor ska vilja stanna och bidra. Och för att skapa bra relationer behövs bra kommunikation. Här är fem grundregler för att lyckas.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. Mörka inte det som alla vet pågår

En del chefer låter bli att prata om pågående förändringar, kanske för att det är oklart vad som ska hända eller vad de kan berätta. Men när du låter bli att berätta om saker som alla i organisationen ändå vet att de pågår, så undergräver det förtroendet för dig och leder till spekulationer och felaktig information.

2. Bygg förtroende

Om du säger en sak men visar i handling att det inte gäller så kommer förtroendet för dig att rasa. Hur bra du än är på att kommunicera så hjälper det inte för att reparera relationerna.

Att bygga upp förtroende handlar om att förstå medarbetarnas svårigheter på djupet, att prata direkt med dem om hur de vill att problemet ska lösas på kort och lång sikt och att sedan agera efter det.

3. Var glad åt intresset

Ibland är behovet av information nästan omättligt och det är lätt att bli matt. Inse att kommunikation är en ständigt pågående uppgift. Tolka medarbetarnas vilja att veta som ett uttryck för engagemang. Se till att svara på de frågor som kommer.

Om du får samma frågor om och om igen, titta på vad du har kommunicerat. Finns det brister som gör att det du kommunicerar inte når fram? Tänka proaktivt. Vad behöver du ge för information så att alla känner att de fått svar i stället för att du bara väcker nya frågor?

4. Det spelar roll vem som informerar

När vi får information tolkar vi den på två sätt: själva budskapet och hur det påverkar oss. Därför föredrar många att få informationen från sin närmaste chef, i stället för via nyhetsbrev eller stormöten. Är ni en större organisation kan det vara en idé att informera sina närmaste medarbetare och att de i sin tur informerar sina medarbetare och så vidare. Men komplettera det med att berätta att du kommer att stämma av med och finnas tillgänglig för medarbetarna på olika nivåer för att se att alla nås av rätt information.

5. Gör inte medarbetarna passiva

Till slut, en alltför medveten kommunikationsavdelning kan göra att alla vänjer sig vid att de inte behöver göra något, informationen kommer ändå. Det gör kommunikationen sårbar om arbetet av någon anledning brister. Gör därför medarbetarna aktiva i att söka information, till exempel genom att bara skicka ut information till dem som måste få den och att alla andra får hämta den på intranätet.

Källa: Inc.com

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetschefer behöver lära mer om strategier

SIQ har initierat en studie via SQMA för att ta reda på hur kvalitetsprofessionen parerar utvecklingen. Slutsatsen är att kvalitetsprofessionella ofta är högutbildade, men uppfattar trots det att kunskaper och färdigheter ofta behöver vidareutvecklas för att på ett bra sätt klara främst de strategiska delarna av arbetet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sju nya ordförande för Sis tekniska kommittéer

Sis, Swedish Standards Institute, har 293 tekniska kommittéer som arbetar med att utveckla standarder inom allt från socialt ansvarstagande och Internet of Things. Nyligen fick sju av kommittéerna ny ordförande. Här är de.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.