nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Fem sätt att lyckas med ledarutveckling

För att lyckas odla fram nya chefsämnen behövs mer än bara ledarutbildningar. En undersökning bland ledare i 2 000 företag visar att det finns fem saker gemensamt för dem som både får fram bra ledare och bra lönsamhet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. Fokus på företagskultur

Företagen som lyckas jobbar aktivt med sin företagskultur. De både pratar om och lever efter den. Medarbetarna och ledningen vet vad kulturen innebär och kan agera utifrån den. Ett exempel är GE där kulturen kretsar kring verkställande, enkelhet och innovation. De värderingarna implementeras i alla delar av företaget och när någon får en chefsroll.

2. Nätverkar och tar risker

Företagen jobbar matrisorienterat över avdelningsgränser och de är risktagande. Det finns ett starkt samband mellan de här faktorerna och långsiktiga intäkter per medarbetare och vinstmarginal. Att jobba i en matrisorganisation ställer krav på cheferna att nätverka, röra sig mellan olika roller och bygga djup förståelse för verksamheten.

3. Lär genom nya intryck

Ledare utvecklas genom att utsättas för nya intryck och situationer – att interagera med kollegor, experter och kunder och jobba med nya områden.

4. Delar kunskap

De här företagen ser till att dela kunskap. De diskuterar genomförda uppgifter, de pratar om misstag och negativa händelser och de har åtminstone drag av att ha en lärande kultur. Det finns ett inkluderande klimat där alla kan säga vad de tycker vilket gör att problem snabbt kommer upp och kan åtgärdas.

5. Bakar in ledarutveckling

Ledarutvecklingsprogram används men de kopplas nära ihop med den egna verksamheten och HR-funktionen ser till att programmen alltid är relevanta för det egna företaget.

Källa: Harvard business review

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.