nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Unionen uppmarksammade mansplaining i en kampanj. Nina Hemmingsson har gjort illustrationerna till kampanjen.

Fler har fått upp ögonen för ”mansplaining”

I förra veckan hade Unionen en ”Mansplainingakut”, en telefonlinje för att uppmärksamma trakasserier och härskartekniker i arbetslivet. Kvalitetsmagasinet ringde upp Peter Tai Christensen, Unionens utredare för lika rättigheter och möjligheter, för att höra: Vad handlar det här om?

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

– Vi har utgått från definitionen av mansplaining i Svenska akademiens nyord, att en man förklarar för en kvinna som att hon är mindre vetande. Vi ville även synliggöra och diskutera andra härskartekniker som kvinnor utsätts för av män, exempelvis att en kvinna upplever att hon väldigt ofta blir avbruten av en man eller att en man upprepar eller tar åt sig äran för ett förslag hon har framfört.

Peter Tai Christensen

Peter Tai Christensen

Varför gjorde ni det här?

– Jämställdhet är en prioriterad fråga för Unionen. Ofta pratar vi om helheten men ibland är det bra att fokusera på ett specifikt fenomen och den här gången blev det mansplaining. Eftersom det här var en kampanj så ville vi lyfta ett ämne som fungerar i sociala medier för att dels öka medvetenheten och dels uppmana till diskussion.

Vad har ni fått för samtal?

– Det har varit stort intresse. Flera hundra har försökt ringa, men vi har bara haft en person per timme som har svarat, så vi har inte kunnat svara på alla samtal.

– Det har varit kvinnor som har ringt och sagt att ”Äntligen sätter ni fingret på något jag har känt, en känsla av obehag och att inte bli tagen på allvar”. Men det är också män som har ringt och berättat att de har fått upp ögonen för vad mansplaining är och har sett det på sin arbetsplats.

Ni har också fått kritik från personer som undrar varför ni gör det här.

– Ja, vissa är upprörda och ifrågasätter varför Unionen valt att lyfta just mansplaining. Det visar att det här är ett ämne som väcker känslor och skapar engagemang.

Vad kan man göra om man upplever att man utsätts för ”mansplaining”?

– Vissa beteenden är avsiktligt kränkande eller exkluderande medan andra är omedvetna. Oavsett vilket så är det bra att säga ifrån. Om man själv upplever att man utsätts för mansplaining kan man exempelvis säga ”Kan du sluta avbryta”, ”Du upprepar det jag just sa” eller ”Jag behöver faktiskt inte få det här förklarat”.

Vad kan man göra om någon annan utsätts?

– Ta ansvar som kollega och uppmärksamma problemet, våga vara obekväm helt enkelt. ”Det jag ser tycker jag inte är respektfullt, det är inte som det ska vara på en jämställd arbetsplats”. Om någon tycker att det förstör stämningen så kanske det inte var tillräckligt bra stämning tidigare. Att aktivt synliggöra, diskutera och komma tillrätta med mansplaining och andra härskartekniker kan leda till att det blir en inkluderande och respektfull arbetsmiljö.

Illustration av Nina Hemmingsson till Unionens kampanj.

Illustration av Nina Hemmingsson till Unionens kampanj.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.