nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Risken för sjukskrivning är inte högre hos offentliga än privata arbetsgivare när hänsyn tas till personalsammansättning som till exempel kön, yrke och ålder. Foto StockAdobe

Fler men kortare sjukfall i större företag

En ny analys som Försäkringskassan gjort visar att stora företag har fler men kortare sjukfall och mindre företag har färre men längre sjukfall. 

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Analysen visar också att risken för sjukskrivning är inte högre hos offentliga än privata arbetsgivare när hänsyn tas till personalsammansättning som till exempel kön, yrke och ålder. Framförallt är det en högre andel kvinnor och en större andel personal i kontaktyrken med kända arbetsmiljörisker, som arbetar inom offentlig jämfört med privat verksamhet och som förklarar skillnaden.

– Det är inte en verksamhets driftsform som är avgörande för antalet sjukskrivningar. Däremot har stora arbetsgivare högre sjukfrånvaro än små arbetsgivare, säger Ulrik Lidwall, analytiker på Försäkringskassan.

Längden på sjukfallen skiljer sig inte åt mellan stora privata företag och offentliga arbetsgivare. Stora arbetsgivare har fler sjukskrivningar men en tidigare återgång i arbete. Företag med färre än 50 anställda har färre sjukskrivningar men de som blir sjuka löper en större risk för längre sjukskrivning och att inte återgå till ordinarie arbete.

– Särskilt stor risk löper anställda i de allra minsta företagen där sannolikheten för återgång i arbete är betydligt lägre än för anställda hos de största arbetsgivarna, berättar Ulrik Lidwall.

Möjliga förklaringar till de längre sjukfallen i mindre företag kan vara begränsade resurser för en aktiv personalpolitik och möjligheten att systematiskt arbeta med arbetsmiljöfrågor. Att det också kan vara svårare att anpassa arbetet och erbjuda alternativa arbetsuppgifter inom mindre företag kan även det påverka återgången till ordinarie arbete.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.