nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Flexibilitet för digital utveckling

Nordiska chefer tror inte på traditionella, hierarkiska organisationsformer utan på mer flexibla organisationsformer för att nå digital framgång. Det visar konsultföretaget Hammer & Hansborgs Nordic Executive Survey.

Nätbverksorganisationen är en framgångsrik modell vid digitalisering anser många chefer.
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Undersökningen genomförs nu för tredje gången och totalt har 1 073 nordiska chefer försökt besvara frågan på hur man organiserar sig för digital framgång? Sammanfattningsvis kan konstateras att cheferna såg silos som hinder för engagemang och för att medarbetarna ska nå sin fulla potential i utvecklingen. Agila och flexibla organisationer är istället det som behövs.

De tillfrågade fick välja mellan fyra olika organisationsformer för att se vilken de upplevde som optimal för digital utveckling. 54 procent valde nätverksorganisationen som är baserad på relationer mellan intressenter både internt och externt. 27 procent valde amöbaorganisationen som är öppen och inte låser in individer i fasta roller och mandat. Vidare valde lika många, d v s 9 procent, antingen den traditionella organisationen med hierarkisk struktur och silos eller kaosorganisationen där silos är nedbrutna och processerna är icke linjära.

De viktigaste orsakerna till att man vill digitalisera var att man vill utveckla nya affärer och tjänster, att anpassa befintliga affärer, att det handlade om överlevnad och slutligen att digitaliseringen är ett sätt att effektivisera sin kommunikation.

Undersökningen pekar också på många utmaningar. Från chefernas sida handlar det om att framgångsrikt kunna aktivera en strategi, att nå affärsmålen, att leda på distans och att kunna attrahera relevanta talanger och sedan behålla dem. Ur ett organisationsperspektiv handlar utmaningarna att medarbetarna inte har den kompetens som behövs, att det saknas tekniska lösningar, att man är organiserad på fel sätt och att det är svårt att få med sig medarbetarna. Exempelvis säger 30 procent av de svarande i offentlig sektor att de har svårt att få medarbetarna att acceptera digitalisering och i större organisationer över 200 anställda upplever de att de är fel organiserade.

– När vi ställde frågan vilken kompetens som företagen saknar kunde vi identifiera fem områden som inte bara handlade om kunskaper, säger Åsa Falkman, founding partner Hammer & Hanborg. Många uttryckte ett behov av att få in personer som förstår både det digitala och affären.

Den kompetens och kunskap som behövs kan bland annat sammanfattas i följande: Djup förståelse för olika digitala aspekter, förståelse för affärsperspektivet i digitaliseringen, rätt attityd och mod samt slutligen behov av personer som jobbar med utveckling.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon framtidens kvinnliga ledare

Ishtar Touailat, innovationchef på Tieto datadrivna affärer Sverige, är Framtidens kvinnliga ledare 2018. Hon koras för sitt orädda och inkluderande ledarskap där hon hittar nya lösningar på gamla problem.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.