nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

När medarbetare involveras i ett systematiskt förbättringsarbete förändras även deras syn på verksamheten och dem de är till för.
När medarbetare involveras i ett systematiskt förbättringsarbete förändras även deras syn på verksamheten och dem de är till för. FOTO: Shutterstock

Förbättringsarbete förändrar medarbetarna

För att lyckas i förbättringsarbetet är det viktigt att medarbetarna har en gemensam syn på verksamhetens mål och syfte. Nu visar en avhandling från Jönköpings universitet att kvalitetsarbetet i sig är avgörande för att skapa denna samsyn.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det framgår av Annika Nordins avhandling som hon försvarade förra veckan.

– Deltagarna i ett kontinuerligt kvalitetsförbättringsarbete förändrar sin syn på sig själva och konsekvenserna av sitt arbete. De förändrar också hur de ser på sin verksamhet och de patienter de arbetar för, förklarar hon.

Avhandlingen handlar om kontinuerligt förbättringsarbete inom vård och omsorg. Fokus har legat på de personer som genomför förbättringarna. Resultaten ger en djupare förståelse för hur människor påverkas under resan och ger viktiga insikter för alla som initierar, leder och stödjer förbättringsarbete.

– Vi har en tradition inom forskningen att mäta i siffror, men förbättringsarbete sträcker sig bakom räknetal och grafer. Det är människor det handlar om och det räcker inte med att mäta slutresultat, man måste även se de kvalitativa effekterna, säger Annika Nordin.

Annika Nordins avhandling Expressions of shared interpretations – Intangible outcomes of continuous quality improvement efforts in health- and elderly care bygger på studier gjorda på sjukhuskliniker i landsting och regioner samt på kommunala äldreboenden.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.