nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

”Företagen får de projektledare de förtjänar”

– I många organisationer anses det finare att bli affärsområdeschef än projektledare. Då får man heller inte de skickligaste ledarna att driva de viktigaste förändringarna, säger Erik Sjöberg.

Förändring är idag vardag i de flesta verksamheter. Då behövs skickliga projektledare som kan hantera en snabbrörlig verklighet. Trots det är det få verksamheter som förstår värdet i att utveckla projektledarrollen.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Som KM tidigare skrivit om är projekthantering en stor utmaning i många verksamheter. Nyligen publicerades resultatet från en undersökning av PMI och KPMG, som visar att bara 15 procent av de tillfrågade är framgångsrika i sin projekthantering. Detsamma gäller förändringsförmågan.

Detta är något som Erik Sjöberg, vd på Moment, reagerat på.

–  Företagen får de projekt och projektledare de förtjänar. I många organisationer anses det finare att bli affärsområdeschef än projektledare. Då får man heller inte de skickligaste ledarna att driva de viktigaste förändringarna, säger Erik Sjöberg.

Här bör företagen tänka om, menar han. Rätt projektledare skapar en modern och snabbrörlig organisation. En vd vars projekt ofta misslyckas bör därför fråga sig om det finns karriärvägar för projektledare hela vägen in i koncernledningsgruppen.

– Om inte minst hälften av de skickligaste ledarna i en organisation hellre vill bli projektledare än linjechef bör man fråga sig om man verkligen byggt en modern snabbrörlig organisation.

Erik Sjöberg konstaterar att många gladeligen lägger projektlederiet på personer utan utbildning och erfarenhet. Då kan man inte heller förvänta sig att projektledningen blir framgångsrik.

– På Moment har vi samlat riktigt framgångsrika projektledare som tycker att linjechefsskap är lite långsamt och statiskt. Här känner vi inte alls igen oss i att åtta av tio projekt misslyckas.

Läs mer:

Få lyckas i sin projekthantering

Taggar:,

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.