nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Förhandling från andra sidan

Känner du att du ofta drar det kortare strået i förhandlingar? Läs boken som ledningen läser och bli en mästare på att förhandla igenom dina kvalitetsprojekt och höja arbetets status.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Boken Optimal förhandling, affärsförhandlarens guide till långsiktig lönsamhet tar upp de många faktorer som spelar in för att en förhandling ska bli lyckad. Författaren Robert Unt vill få läsaren att se processen som värdeskapande snarare än konfliktfylld.

– Det finns många förhandlingsknep för att få motparten dit man vill, säger Robert Unt. Självklart finns det mycket praktiskt i min bok som man kan använda sig av, men det är ingen bra förhandlingsteknik att bli en mästare på att lura och manipulera sin motpart. En framgångsrik förhandlare inriktar sig på partnerskap, att tillsammans med motparten skapa gemensamma mervärden, säger han.

Boken tar bland annat upp förhandlingskommunikation och psykologin bakom samt olika strategier och tekniker som kan nyttjas.

– Den skicklige förhandlaren är alltid en duktig kommunikatör, förklarar Robert Unt.

Boken ges ut av förlaget Liber.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Standarder skapar tillväxt

Användningen av standarder skapar tillväxt, framförallt inom tillverkningsindustrin. Det visar en nyligen genomförd nordisk studie.
– Vinsterna med att använda standarder överstiger kostnaderna, säger Thomas Idermark, vd för SIS, Swedish Standards Institute.

  • Annonskod Huvudspalten 4

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.