nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Forskning om den skandinaviska modellen

Under 70- 0ch 80-talet var den skandinaviska organisationsmodellen en internationell förebild. Sedan har utvecklingen gått mot mer standardiserade modeller. Nu startar Högskolan i Skövde ett projekt för hur idéerna från den skandinaviska modellen lever kvar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den skandinaviska modellen var tidigare en uppmärksammad organisationsmodell med ledord som decentralisering och delegerat ansvar kopplat till humanism och demokrati. Men sedan i början av 2000-talet har Sverige influerats av andra mer standardiserade arbetsmodeller, som bygger på att chefer och experter istället kommer med lösningar och fått till följd att medarbetarengagemanget blir mindre.

– Det vi kan se i europeisk forskning idag är att framgångsrika företag arbetar med organisationsformer som påminner om den skandinaviska modellen. Det rör sig om högpresterande företag med stark kompetens, som är organiserat i team och som arbetar med delegerat ansvar. Därför är det extra intressant att ser hur det påverkar svenska företag idag, säger Stefan Tengblad, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde.

Målet med forskningsprojektet är att få ökad kunskap om idealen för den skandinaviska modellen och på vilket sätt den utgör en inspirationskälla. Bland annat kommer en rad fallstudier på svenska storföretag att genomföras. Projektet har precis startat och löper till december 2018.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.