nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Forskning om den skandinaviska modellen

Under 70- 0ch 80-talet var den skandinaviska organisationsmodellen en internationell förebild. Sedan har utvecklingen gått mot mer standardiserade modeller. Nu startar Högskolan i Skövde ett projekt för hur idéerna från den skandinaviska modellen lever kvar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den skandinaviska modellen var tidigare en uppmärksammad organisationsmodell med ledord som decentralisering och delegerat ansvar kopplat till humanism och demokrati. Men sedan i början av 2000-talet har Sverige influerats av andra mer standardiserade arbetsmodeller, som bygger på att chefer och experter istället kommer med lösningar och fått till följd att medarbetarengagemanget blir mindre.

– Det vi kan se i europeisk forskning idag är att framgångsrika företag arbetar med organisationsformer som påminner om den skandinaviska modellen. Det rör sig om högpresterande företag med stark kompetens, som är organiserat i team och som arbetar med delegerat ansvar. Därför är det extra intressant att ser hur det påverkar svenska företag idag, säger Stefan Tengblad, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde.

Målet med forskningsprojektet är att få ökad kunskap om idealen för den skandinaviska modellen och på vilket sätt den utgör en inspirationskälla. Bland annat kommer en rad fallstudier på svenska storföretag att genomföras. Projektet har precis startat och löper till december 2018.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon framtidens kvinnliga ledare

Ishtar Touailat, innovationchef på Tieto datadrivna affärer Sverige, är Framtidens kvinnliga ledare 2018. Hon koras för sitt orädda och inkluderande ledarskap där hon hittar nya lösningar på gamla problem.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.