nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Forskning om den skandinaviska modellen

Under 70- 0ch 80-talet var den skandinaviska organisationsmodellen en internationell förebild. Sedan har utvecklingen gått mot mer standardiserade modeller. Nu startar Högskolan i Skövde ett projekt för hur idéerna från den skandinaviska modellen lever kvar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den skandinaviska modellen var tidigare en uppmärksammad organisationsmodell med ledord som decentralisering och delegerat ansvar kopplat till humanism och demokrati. Men sedan i början av 2000-talet har Sverige influerats av andra mer standardiserade arbetsmodeller, som bygger på att chefer och experter istället kommer med lösningar och fått till följd att medarbetarengagemanget blir mindre.

– Det vi kan se i europeisk forskning idag är att framgångsrika företag arbetar med organisationsformer som påminner om den skandinaviska modellen. Det rör sig om högpresterande företag med stark kompetens, som är organiserat i team och som arbetar med delegerat ansvar. Därför är det extra intressant att ser hur det påverkar svenska företag idag, säger Stefan Tengblad, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde.

Målet med forskningsprojektet är att få ökad kunskap om idealen för den skandinaviska modellen och på vilket sätt den utgör en inspirationskälla. Bland annat kommer en rad fallstudier på svenska storföretag att genomföras. Projektet har precis startat och löper till december 2018.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.