nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Panelsamtal om kontorsdesign
Industridesignern Michael Young diskuterade framtidens kontor med Sofia Stenvall, Oracle, Johanna Munck af Rosenschöld, Tengbom, och Henrik Eriksson, Vasakronan.

I framtiden behöver kontoret locka medarbetarna

Inspirerande kontorsmiljöer som attraherar medarbetare är avgörande för framgång på arbetsmarknaden de kommande 20 åren. Det menar fyra experter på arbetsplatsdesign som möttes för ett samtal på Stockholm Design Week i februari.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Särskilt för de yngre generationerna kommer det att vara viktigt att arbetsgivaren sätter värde på samma frågor som har betydelse för dem själva. I framtiden kommer det att återspeglas i arbetsmiljön och kontorsmöbler, säger den brittiska industridesignern Michael Young.

Locka tillbaka medarbetarna

Sofia Stenvall, Faciliteties manager på mjukvaruföretaget Oracle, menar att en attraktiv arbetsplats är avgörande för företagskulturen.

– När de flesta anställda arbetar hemifrån, är det svårt att bygga en stark företagskultur. Så i framtiden kommer vi att behöva locka tillbaka den anställda till arbetsplatsen och då är kontorsmiljön ganska avgörande.

Tekniska framsteg kommer att integreras i kontorsmöbler och företag behöver ha en strategi för att ta hänsyn till förändringarna, menar experterna.

– Ett vinnande koncept är att 10 procent av kontorsmöblerna bör ändras eller ersättas varje år för att bättre tillgodose kundens och medarbetarnas behov, säger expert Henrik Eriksson, direktör för arbetsplatsstrategier och hyresrådgivning på fastighetsbolaget Vasakronan.

Arbetsplats för engagemang

Samtalet ordnades av kontorsmöbelföretaget Steelcase som gjort undersökningen ”The Steelcase Global Report: Engagement and the Global Workplace”. I den visas att ju mer nöjda människor är med sin arbetsplats, desto större är sannolikheten att de är engagerade och nöjda på jobbet.

Johanna Munck af Rosenschöld, chef för design på arkitektbyrån Tengbom, menar att det är viktigt att bli inspirerad på kontoret, särskilt om du har ett kreativt yrke.

– Många tror att mer lekfullt utformade kontor inte tillåter anställda att få så mycket gjort, men det är ett missförstånd. Däremot måste områdena för lekfullhet integreras med eftertanke i miljön och balansera med lösningar som ger fokus, lugn och koncentration liksom lagarbete.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.