nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Framtidens talanger vill jobba lagom

Ett jobb med ett högre syfte, en personligt mentor och balans mellan jobb och fritid. Det är vad topptalanger söker hos sin framtida arbetsgivare.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

När Sveriges topptalanger söker jobb vill de helst av allt arbeta på ett företag med ett högre syfte där det också finns en mentor med gedigen erfarenhet inom det område de söker sig till.

Det visar resultaten från talangnätverket Novas årliga undersökning om vad medlemmarna i deras talangnätverk söker hos sin framtida arbetsgivare. Topptalangerna är noggranna med att ta reda på hur det ser ut på arbetsplatsen innan de söker jobb, de är inte bara ute efter att  ett jobb, utan att få rätt jobb.

Resultaten från årets undersökning tyder också på att talangerna värdesätter ett arbete som ger en hälsosam balans mellan arbete och fritid, något som inte varit lika tydligt i tidigare undersökningar.

– Idag värdesätter topptalanger en tydlighet hos sin arbetsgivare att det finns worklife balance. Den största oron att man inte kommer att kunna kombinera arbete och fritid, är en intressant vändning i årets undersökning, säger Linda Kvarnström Sverigechef på Nova.

Läs också: Så lockar du topptalangerna

 Om Nova

Finns i Sverige, Norge och Danmark och är en del av Universum Group där bland annat Agentum, Studentkortet och Universum ingår

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.