nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

FOTO: Shutterstock

Fyra nycklar till att fortsätta älska att vara chef

Det går att älska sitt jobb trots att man haft det i många år. En ny undersökning bland högre chefer visar att det finns fyra gemensamma nycklar som ökar passionen för jobbet. Några av dem är väntade, andra inte lika självklara.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Samhällsnytta

En känd grund för att älska sitt jobb är att se att det är meningsfullt, att det har ett högre syfte än den lilla del du själv gör. Arbeta därför med att se hela bilden. Det jag gör nu, vad bidrar det med i förlängningen? En nyckel är att ha kontakt med kunder, användare etcetera. Vad bidrar ert arbete med för dem?

Vd:n för språkträningsföretaget Rosetta stone är ett exempel. För honom är målet inte ytterst att lära människor språk – utan att hjälpa dem att förstå andra kulturer, lösa konflikter, att känna sig säkra när de kommunicerar med människor i andra länder. Och han vet att företaget bidrar till det eftersom han träffar människor som går deras kurser.

Var tillgänglig men inte ständigt uppkopplad

Ja, du behöver hänga med i vad som händer, men det betyder inte att du behöver vara tillgänglig hela tiden. Den som tröttar ut sig kan inte behålla passionen för jobbet, så det gäller att hitta en balans i livet.

HR-chefen på it-företaget Accenture skaffade en mobiltelefon utan internetuppkoppling, och som bara några personer i företaget hade numret till. Det gjorde att hon alltid kunde nås om något viktigt hände, men kunde koppla bort jobbet på fritiden i övrigt.

Sidoseende

När vi har mycket att göra är det lätt att få tunnelseende, men de högre chefer som älskar jobbet säger att det är ovärderligt för dem att alltid behålla sitt ”sidoseende” – att hålla koll på omvärlden – saker som påverkar företaget eller avdelningen. Det gör jobbet mer spännande och förbättrar prestationen, vilket i sin tur ökar passionen för jobbet.

Serva medarbetarna

Det finns höga chefer, inom allt från McDonald’s till Ernest & Young, som ser på sin roll som någon som servar andra. De finns där för att stötta medarbetarna i att göra ett bra jobb. Det här sättet att vara mentor eller coach för medarbetarna och föra över sin kunskap till dem upplevs som väldigt tillfredsställande.

Ett sätt som ledare i undersökningen gör det här på är att ha effektivare möten. Det ger tid över för fler informella samtal med enskilda medarbetare om vad de behöver för stöd och vill i jobbet.

Källa: Harvard Business Review

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.