nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Fyra sätt att engagera medarbetare mer

Dina medarbetare får hyggliga löner, schyssta förmåner och en tillfredsställande arbetsmiljö. Men det går alltid att bli lite bättre. Här följer fyra saker som medarbetare gärna vill se mer av, enligt en amerikansk-kanadensisk studie.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. Odla goda personliga relationer

Goda relationer är en del av en god arbetsmiljö och viktiga för arbetstillfredsställelsen. Det är inte bara relationerna mellan kollegor som spelar roll, medarbetare vill också ha en bra relation till arbetsgivaren. Enligt en amerikansk-kanadensisk undersökning från Virgin Pulse så vill var femte medarbetare att arbetsgivaren ska bry sig om deras sociala välmående. Dessutom tycker 60 procent att deras relation till arbetsgivaren påverkar produktiviteten på jobbet positivt. 44 procent uppger att goda relationer minskar deras stress. Chefer behöver delta aktivt i medarbetarnas vardag och lära känna sina arbetslag även utanför jobbet och skapa ett gott samarbetsklimat.

2. Ge medarbetare ekonomisk rådgivning

Privatekonomin stressar många medarbetare och flera är intresserade av att få råd och stöd om sina finanser via arbetsgivaren. Enligt undersökningen från Virgin Pulse säger 40 procent av de anställda att de vill att arbetsgivaren ska bry sig mer om deras privatekonomiska tillstånd och då inte bara i form av lön och pensionsavsättningar. Arbetsgivare skulle kunna bistå med kompetensutveckling inom ekonomi och det skulle gagna de anställda – både i jobbet och privat.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.