nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Fyra sätt att engagera medarbetare mer

Dina medarbetare får hyggliga löner, schyssta förmåner och en tillfredsställande arbetsmiljö. Men det går alltid att bli lite bättre. Här följer fyra saker som medarbetare gärna vill se mer av, enligt en amerikansk-kanadensisk studie.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. Odla goda personliga relationer

Goda relationer är en del av en god arbetsmiljö och viktiga för arbetstillfredsställelsen. Det är inte bara relationerna mellan kollegor som spelar roll, medarbetare vill också ha en bra relation till arbetsgivaren. Enligt en amerikansk-kanadensisk undersökning från Virgin Pulse så vill var femte medarbetare att arbetsgivaren ska bry sig om deras sociala välmående. Dessutom tycker 60 procent att deras relation till arbetsgivaren påverkar produktiviteten på jobbet positivt. 44 procent uppger att goda relationer minskar deras stress. Chefer behöver delta aktivt i medarbetarnas vardag och lära känna sina arbetslag även utanför jobbet och skapa ett gott samarbetsklimat.

2. Ge medarbetare ekonomisk rådgivning

Privatekonomin stressar många medarbetare och flera är intresserade av att få råd och stöd om sina finanser via arbetsgivaren. Enligt undersökningen från Virgin Pulse säger 40 procent av de anställda att de vill att arbetsgivaren ska bry sig mer om deras privatekonomiska tillstånd och då inte bara i form av lön och pensionsavsättningar. Arbetsgivare skulle kunna bistå med kompetensutveckling inom ekonomi och det skulle gagna de anställda – både i jobbet och privat.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.