nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Fyra steg för att lösa problem med ditt team

Problem i verkligheten är ofta inte så välstrukturerade att de går att lösa med enkla och självklara lösningar. Det hävdar den amerikanske psykologen David Jonassen på University of Missouri, på sajten Inc.com. Men har han ger också fyra sätt att lösa dess komplexa problem.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

På universitet och högskolor lär man ofta ut problemlösning enligt enkla modeller. Men i verklighetens näringsliv finns knappast dessa välstrukturerade problem, utan vi har mestadels att göra med dåligt strukturerade problem som per definition innebär att det finns ett antal olika lösningar som medför både för- och nackdelar för olika personer och situationer.

– Många affärsproblem är dåligt strukturerade problem, säger David Jonassen. När vi identifierar viktiga kundsegment eller förhandlar om affärersuppgörelser, så följer vi inte förutbestämda regler. Istället består vårt jobb i att generera lösningar som medför fördelar för våra kunder och våra affärer i tävling med andra.

Han pekar på att man som entreprenör måste försöka välja den bästa möjligheten av många för att på så sätt skapa lockande lösningar. Enligt David Jonassen kan man använda olika strategier:

För det första, begränsa och definierar problemet tydligt. Det underlättar väldigt mycket genom att man helt enkelt diskuterar och sätter ramar.

För det andra – försök se problemet ur olika perspektiv. Det är också därför det är bra att jobba med team med olika kompetenser.

För det tredje så bör man samla in fördelar med olika lösningar istället för att argumentera för vilken som är bäst. Härigenom får man saker att jämföra med varandra. Denna metod ligger nära en metod som Lean startup.

Slutligen, förmodligen kommer inte något perspektiv att vara helt korrekt. Istället måste teamet försöka lägga ihop de bästa delarna av varje lösning. Därefter kan det nå nya nivåer av förståelse.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.