nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Fyra steg för att lösa problem med ditt team

Problem i verkligheten är ofta inte så välstrukturerade att de går att lösa med enkla och självklara lösningar. Det hävdar den amerikanske psykologen David Jonassen på University of Missouri, på sajten Inc.com. Men har han ger också fyra sätt att lösa dess komplexa problem.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

På universitet och högskolor lär man ofta ut problemlösning enligt enkla modeller. Men i verklighetens näringsliv finns knappast dessa välstrukturerade problem, utan vi har mestadels att göra med dåligt strukturerade problem som per definition innebär att det finns ett antal olika lösningar som medför både för- och nackdelar för olika personer och situationer.

– Många affärsproblem är dåligt strukturerade problem, säger David Jonassen. När vi identifierar viktiga kundsegment eller förhandlar om affärersuppgörelser, så följer vi inte förutbestämda regler. Istället består vårt jobb i att generera lösningar som medför fördelar för våra kunder och våra affärer i tävling med andra.

Han pekar på att man som entreprenör måste försöka välja den bästa möjligheten av många för att på så sätt skapa lockande lösningar. Enligt David Jonassen kan man använda olika strategier:

För det första, begränsa och definierar problemet tydligt. Det underlättar väldigt mycket genom att man helt enkelt diskuterar och sätter ramar.

För det andra – försök se problemet ur olika perspektiv. Det är också därför det är bra att jobba med team med olika kompetenser.

För det tredje så bör man samla in fördelar med olika lösningar istället för att argumentera för vilken som är bäst. Härigenom får man saker att jämföra med varandra. Denna metod ligger nära en metod som Lean startup.

Slutligen, förmodligen kommer inte något perspektiv att vara helt korrekt. Istället måste teamet försöka lägga ihop de bästa delarna av varje lösning. Därefter kan det nå nya nivåer av förståelse.

Taggar:

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.