nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Fyra tankar för att hänga med i digital utveckling

Digitalisering handlar inte enbart om teknologi utan om att skapa maximal kundupplevelse. Det slår bloggaren och medgrundaren av konsultföretaget Viva Media, Arash Gilan, fast i ett blogginlägg.

Arash Gilan lyfter fram vikten att hänga med i digitaliseringen.
Arash Gilan lyfter fram vikten att hänga med i digitaliseringen.
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I inlägget fokuserar Arash Gilan på fyra olika trender som företag och organisationer ska ha ögonen på för att hänga med digitalt. Han konstaterar att de företag som börjar bli digitala under 2016 kommer att ha ett enormt försprång. Och det handlar i hög grad om mjuka värden.

För det första menar han att ledarskapet är avgörande för en framgångsrik digitalisering. Man måste som ledare helt enkelt stå på tårna och fundera över hur det skulle se ut om någon enbart genom digitalisering totalt skulle förändra den bransch eller det område inom vilket man är verksam. Exempel som Netflix och Spotify talar sitt tydliga språk.

För det andra hävdar han att gamla vägar, vanor och rutiner inte längre fungerar. Vi befinner oss i ett paradigmskifte och man måste fråga sig hur mobil man är som ledare. Eller om man finns på sociala medier, om man bloggar eller om man föredrar on line-möten eller fysiska möten? Det handlar om att våga ifrågasätta allt och bygga en verksamhet som är attraktiv för alla generationer.

För det tredje lyfter Arash Gilan fram att kulturen är allt! Det gäller att skapa en start up-atmosfär för att kunna attrahera och behålla nya skickliga ungdomar. Företag måste förstå att i den digitala transformationen är det kultur och inte teknologi som är avgörande. Det handlar om trivsel, om hur cheferna lever som de lär eller om hur modernt och snyggt kontoret är för att nämna något.

Slutligen lyfter Arash Gilan fram att upplevelsen är viktigare än häftiga produkter. Han menar paradoxalt nog att när allt mer digitaliseras så blir känslor och upplevelser allt viktigare. Som människor kommer vi alltid att vara sociala varelser i behov av mänsklig interaktion. Därför kommer kundupplevelsen allt mer att hamna i fokus. Marknadsföring kommer allt mer att bli kundupplevelser och varumärken måste nollställa sig själva för att möte de behov, vanor och värdegrunder nya generationer har.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Nu undersöks hur jobbet påverkar sömnbehovet

Behöver personer i arbetaryrken mer sömn än tjänstemän? Påverkar krav och inflytande på jobbet behovet av sömn? Och hur ser relationen mellan sömnlängd och allvarlig sjukdom ut? Det har Torbjörn Åkerstedt, Karolinska Institutet, nu fått anslag för att undersöka.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Frankrike inför stopp för jobbmejl på fritiden

Sedan nyår gäller en ny lag i Frankrike som ger medarbetare rätt att ignorera sin smartphone på fritiden. Lagen innebär att företag med fler än 50 anställda måste förhandla med medarbetarna om vilka tider de ska vara tillgängliga – och när de inte ska vara det.

Därför ska du sluta med morötterna

Läsvärt

Sluta motivera, se istället till att medarbetarna har förutsättningarna att hitta sin egen, inre motivation. Det är budskapet i nyutgåvan av denna bok som är lika aktuell idag som för 24 år sedan, då den först kom ut.

Från hjärna till hjärta

Vässat

De senaste åren har vårt mest komplexa organ hjärnan kommit upp i vart och vartannat sammanhang. Samtidigt tågar begrepp som meningsfullhet och medkänsla in med full kraft i arbetslivet. Hjärnan behöver hjärtat, och vice versa.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.