nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Fyra tankar för att hänga med i digital utveckling

Digitalisering handlar inte enbart om teknologi utan om att skapa maximal kundupplevelse. Det slår bloggaren och medgrundaren av konsultföretaget Viva Media, Arash Gilan, fast i ett blogginlägg.

Arash Gilan lyfter fram vikten att hänga med i digitaliseringen.
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I inlägget fokuserar Arash Gilan på fyra olika trender som företag och organisationer ska ha ögonen på för att hänga med digitalt. Han konstaterar att de företag som börjar bli digitala under 2016 kommer att ha ett enormt försprång. Och det handlar i hög grad om mjuka värden.

För det första menar han att ledarskapet är avgörande för en framgångsrik digitalisering. Man måste som ledare helt enkelt stå på tårna och fundera över hur det skulle se ut om någon enbart genom digitalisering totalt skulle förändra den bransch eller det område inom vilket man är verksam. Exempel som Netflix och Spotify talar sitt tydliga språk.

För det andra hävdar han att gamla vägar, vanor och rutiner inte längre fungerar. Vi befinner oss i ett paradigmskifte och man måste fråga sig hur mobil man är som ledare. Eller om man finns på sociala medier, om man bloggar eller om man föredrar on line-möten eller fysiska möten? Det handlar om att våga ifrågasätta allt och bygga en verksamhet som är attraktiv för alla generationer.

För det tredje lyfter Arash Gilan fram att kulturen är allt! Det gäller att skapa en start up-atmosfär för att kunna attrahera och behålla nya skickliga ungdomar. Företag måste förstå att i den digitala transformationen är det kultur och inte teknologi som är avgörande. Det handlar om trivsel, om hur cheferna lever som de lär eller om hur modernt och snyggt kontoret är för att nämna något.

Slutligen lyfter Arash Gilan fram att upplevelsen är viktigare än häftiga produkter. Han menar paradoxalt nog att när allt mer digitaliseras så blir känslor och upplevelser allt viktigare. Som människor kommer vi alltid att vara sociala varelser i behov av mänsklig interaktion. Därför kommer kundupplevelsen allt mer att hamna i fokus. Marknadsföring kommer allt mer att bli kundupplevelser och varumärken måste nollställa sig själva för att möte de behov, vanor och värdegrunder nya generationer har.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.