nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Fyra tips för starkare kundrelationer

Att samla in kunddata är knappast något problem idag, frågan är vad man gör av all information. Risken är att man skapar en nyckeltalsdjungel som gör det omöjligt att se vilka nyckeltal som är de viktiga.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Josefin Pålsson, marknads- och försäljningschef på Bright Relation konstaterar att den stora utmaningen i dagens verksamheter är att identifiera den data som är relevant och som verkligen bidrar till att utveckla och förbättra verksamheten.

Många företag tar ett alltför brett grepp. I sin iver att följa allt ner på detaljnivå missar företagsledningen ofta den viktigaste framgångsfaktorn i arbetet med att analysera nyckeltal, nämligen att välja ut ett fåtal nyckeltal som följs noga och bidrar till att staka ut hela verksamhetens inriktning.

Ett annat vanligt problem är att det saknas en synkronisering av de medarbetar- och kundundersökningar som genomförs.

– Man bör inte betrakta kundundersökningar, medarbetarundersökningar och nyckeltalsuppföljning som tre separata områden som initieras från tre separata delar av företaget. Analysen och resultatet blir ofta betydligt mer effektivt om undersökningarna och analyserna genomförs utifrån en enhetlig inriktning och vilja, säger Josefin Pålsson.

Josefin Pålssons tips

  1. Formulera servicemål utifrån verksamhetens långsiktiga strategier och mål. Det är inte ovanligt att företag har servicemålsättningar som formulerats utan att först ha förankrats i organisationens övergripande mål och vision, exempelvis att e-post ska besvaras inom ett visst tidsintervall eller att den maximala tillåtna väntetiden i kundtjänst per telefon är fem minuter.
  2. Välj ut de viktigaste. Den viktigaste framgångsfaktorn i arbetet med att analysera nyckeltal är att välja ut ett fåtal nyckeltal som följs noga och bidrar till att staka ut hela verksamhetens inriktning.
  3. Identifiera sambanden mellan nyckeltalen och de kund- och medarbetarundersökningar som genomförs. Analysen och resultatet blir ofta betydligt mer effektivt om undersökningarna och analyserna genomförs utifrån en enhetlig inriktning och vilja.
  4. Betrakta varje möte, varje kontakt med sin kund som ett unikt tillfälle att fördjupa kundrelationen och skapa lojalitet.
  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Plugga tyska om du vill lyckas i Tyskland

Planerar ni att göra affärer med Tyskland? Se då till att bygga på språkkunskaperna i tyska. Bristen på kunskap om tysk affärskultur och tyska språket är det största hindret mot att svenska företag lyckas på tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Tillsammans med Tyska ambassaden drar nu handelskammaren igång satsningen ”Deutsch – Ditt val!” för att uppmuntra fler skolelever att plugga tyska.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Satsning på innovation ska stoppa cyberattacker

Den ökade frekvensen av cyberattacker riskerar att skada förtroendet för digitala lösningar och hämma digitaliseringen i samhället. För att stimulera utvecklingen av nya, innovativa lösningar som stärker digital säkerhet och infrastruktur satsar nu innovationsmyndigheten Vinnova närmare 200 miljoner kronor fram till 2020.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.