nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

The Lobby, Stockholm. Foto: Beata Cervin.

Fyra tips på framtidens hybrida butikslösningar

Trots e-handelns framväxt har den fysiska butiken fortfarande en viktig roll att spela. Men framtiden ligger i hybrida butikslösningar där teknik och digitalisering får samspela med den fysiska närvaron för att förstärka upplevelsen för kunden, enligt en ny rapport från Telia.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Att konsumera upplevelser är i dag en självklarhet för de flesta svenskar. Det handlar om allt från kultur, nöje och mat till resor och hälsa.

Men nu blir upplevelser också allt viktigare när vi besöker butiker, enligt en ny rapport från Telia som utforskat butikernas förändrade roll – från att tidigare ha levererat köpupplevelse till att istället erbjuda så kallade upplevelseköp.

Upplevelser i samband med butiksbesök kan bidra till att konsumenterna besöker en viss butik oftare, väljer en butik framför en annan eller väljer att spendera mer tid i butiken. Fyra av tio konsumenter uppger att de skulle besöka en butik oftare om den erbjöd en upplevelse i form av till exempel en restaurang, barnpassning eller olika typer av event.

Med hjälp av upplevelser kan de fysiska butikerna också ha en chans att utmana den framväxande e-handeln. Den fysiska närvaron har en fortsatt stor betydelse, även om butikernas utformning och roll förändras i takt med nya digitala konsumentbeteenden.

– Butikens styrka ligger i det fysiska, att leverera en tjänst som går att se, känna och dofta, på ett sätt som digitala kanaler har svårt att göra. Men vi tror att framtiden ligger i hybrida butikslösningar där tekniken och digitaliseringen används för att skapa eller förstärka upplevelser kring erbjudandet, säger Elin Allison, affärsområdesansvarig för Handel i Telias företagsaffär.

Ett exempel på framtidens butikslösning är AMF Fastigheters koncept The Lobby, som nyligen öppnade i centrala Stockholm.

– Digitaliseringen förändrar sättet vi ser på den fysiska butiken och vilka krav vi ställer på upplevelsen. Hela branschen behöver hitta sätt att förnya sig, tänka nytt och dra nytta av digitaliseringens möjligheter. The Lobby är vårt sätt att ta nästa steg mot framtidens butiksupplevelser där besökarna får uppleva produkter, tjänster och lösningar från internationella och svenska varumärken. Vi kommer kontinuerligt att ändra och uppdatera innehållet och utvecklas tillsammans med våra varumärken och konsumenter, säger Annelie Gullström, affärsutvecklingschef AMF Fastigheter.

Fyra tips på teknik som kan användas i hybrida butikslösningar.

1. Digitala skärmar som anpassar erbjudanden efter vilken typ av kunder som rör sig i butiken vid olika tidpunkter.

2. Med hjälp av appar och uppkoppling via butikens gästnätverk kan en kund både få hjälp att hitta i butiken och få personliga erbjudanden baserat på intressen och köpmönster.

3. Digitala speglar i provrummen låter konsumenten prova plagg som inte finns eller är slut i den fysiska butiken och komplettera sitt butiksinköp med inköp online.

4. Heatmaps hjälper butiken förstå hur kunderna rör sig i butiken, till exempel när det blir kö, och kan ligga till grund för att skapa en ännu bättre kundupplevelse.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.