nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Gamla krav på nya ställen

Så hittar du i nya Iso 9001

En av nyheterna i Iso 9001:2015 är den nya strukturen. Rent praktiskt innebär det att flera av kraven har flyttat och hamnat på nya ställen i standarden. Nu finns en matris som hjälper dig att reda ut alla förändringar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Vad hände med punkt 8.5.3 om förebyggande åtgärder i gamla Iso 9001 och vad har förändrats i och med att kapitel fem om ledningens ansvar numera har rubriken ledarskap?

Nya Iso 9001 innehåller en hel del förändringar, och den nya strukturen gör också att vissa av de gamla kraven hamnat på nya ställen. För att hjälpa både användare och revisorer i övergången till den nya standarden har Iso:s kommitté för kvalitetsledning tagit fram en matris som jämför kapitelindelningen i gamla och nya Iso 9001. Sis, Swedish Standards Institute, har översatt den till svenska och den finns nu att ladda ned på Sis webbsajt.

Dokumentet kan användas för att se var de nya, reviderade respektive borttagna avsnitten finns, liksom var oförändrade avsnitt finns.

Förutom denna matris har kommittén för kvalitetsledning tagit fram en mängd andra vägledningsdokument för Iso 9001:2015, flera av dem är nu under översättning och kommer att läggas upp på Sis webbsajt framöver.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.