nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Gamla krav på nya ställen

Så hittar du i nya Iso 9001

En av nyheterna i Iso 9001:2015 är den nya strukturen. Rent praktiskt innebär det att flera av kraven har flyttat och hamnat på nya ställen i standarden. Nu finns en matris som hjälper dig att reda ut alla förändringar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Vad hände med punkt 8.5.3 om förebyggande åtgärder i gamla Iso 9001 och vad har förändrats i och med att kapitel fem om ledningens ansvar numera har rubriken ledarskap?

Nya Iso 9001 innehåller en hel del förändringar, och den nya strukturen gör också att vissa av de gamla kraven hamnat på nya ställen. För att hjälpa både användare och revisorer i övergången till den nya standarden har Iso:s kommitté för kvalitetsledning tagit fram en matris som jämför kapitelindelningen i gamla och nya Iso 9001. Sis, Swedish Standards Institute, har översatt den till svenska och den finns nu att ladda ned på Sis webbsajt.

Dokumentet kan användas för att se var de nya, reviderade respektive borttagna avsnitten finns, liksom var oförändrade avsnitt finns.

Förutom denna matris har kommittén för kvalitetsledning tagit fram en mängd andra vägledningsdokument för Iso 9001:2015, flera av dem är nu under översättning och kommer att läggas upp på Sis webbsajt framöver.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.