nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Glada kollegor presterar bättre

Att ha kul och skratta mycket på jobbet är inte bara trevligt för den allmänna stämningen. Det bidrar även till ökad lönsamhet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Rekryterings- och bemanningsföretaget Adecco har tillsammans med Novus genomfört en undersökning för att ta reda på hur det ligger till med skrattet på svenska arbetsplatser.

Enligt rapporten skrattar vi i genomsnitt 5,1 ggr/dag på svenska arbetsplatser. Vård och omsorg är den bransch där vi skrattar allra mest och skratt på jobbet bidrar till ökad lönsamhet.

– De flesta vet att det är viktigt att ha kul på jobbet. Effekten kan mätas i allt från lönsamhet och arbetsklimat till antal sjukdagar – och forskning visar att just skrattet är en förlösande faktor, säger Annelie Stenvadet tf informations- och marknadschef på Adecco.

Andra intressanta resultat i rapporten är att chefer skrattar mer än anställda, att de som skrattar ljudligt trivs bättre på jobbet och att de som skrattar mer på jobbet upplever att de har större inflytande på sin arbetsplats.

I samarbete med Lena Dur Högnelid, psykolog och skrattexpert, har Adecco även tagit fram foldern Lilla Guiden för glädje på jobbet som ger praktiska tips och stöd i det strategiska skrattglädjearbetet på Sverige arbetsplatser.

– Skrattklimatet är något vi kan påverka. Och vår skrattkondis är något vi kan träna, precis som att vi tränar löpning för att orka springa längre. Att hålla igång sin skrattkondis är inte bara kul och härligt utan också seriöst och ibland livsviktigt, säger Lena Dur Högnelid.

Tips: Öva dig till ett roligare arbetsliv.

Läs hela rapporten: Glädjerapporten 2014 – om skratt och glädje på Sveriges arbetsplatser.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.