nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Glada kollegor presterar bättre

Att ha kul och skratta mycket på jobbet är inte bara trevligt för den allmänna stämningen. Det bidrar även till ökad lönsamhet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Rekryterings- och bemanningsföretaget Adecco har tillsammans med Novus genomfört en undersökning för att ta reda på hur det ligger till med skrattet på svenska arbetsplatser.

Enligt rapporten skrattar vi i genomsnitt 5,1 ggr/dag på svenska arbetsplatser. Vård och omsorg är den bransch där vi skrattar allra mest och skratt på jobbet bidrar till ökad lönsamhet.

– De flesta vet att det är viktigt att ha kul på jobbet. Effekten kan mätas i allt från lönsamhet och arbetsklimat till antal sjukdagar – och forskning visar att just skrattet är en förlösande faktor, säger Annelie Stenvadet tf informations- och marknadschef på Adecco.

Andra intressanta resultat i rapporten är att chefer skrattar mer än anställda, att de som skrattar ljudligt trivs bättre på jobbet och att de som skrattar mer på jobbet upplever att de har större inflytande på sin arbetsplats.

I samarbete med Lena Dur Högnelid, psykolog och skrattexpert, har Adecco även tagit fram foldern Lilla Guiden för glädje på jobbet som ger praktiska tips och stöd i det strategiska skrattglädjearbetet på Sverige arbetsplatser.

– Skrattklimatet är något vi kan påverka. Och vår skrattkondis är något vi kan träna, precis som att vi tränar löpning för att orka springa längre. Att hålla igång sin skrattkondis är inte bara kul och härligt utan också seriöst och ibland livsviktigt, säger Lena Dur Högnelid.

Tips: Öva dig till ett roligare arbetsliv.

Läs hela rapporten: Glädjerapporten 2014 – om skratt och glädje på Sveriges arbetsplatser.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sätt ledarskapet först

Ledare

Digitaliseringen förändrar, förnyar och hittar lösningar vi tidigare bara fantiserade om. Men för att lyckas med digitala satsningar – oavsett om det handlar om att möta sina kunder via nya kanaler eller att automatisera arbetsuppgifter – så handlar det i slutändan om människor.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.