nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Gör dig redo för generation Z

Du kanske just har förstått dig på milleniegenerationens krav och förväntningar på arbetslivet och dig som chef. Nu knackar nästa generation på dörren.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Om du tycker att generation Y (födda 1979-1996) kräver mycket feedback så behöver du prata ännu mer med de yngre medarbetarna som är födda efter 1997. Förutom att de vill ha återkommande återkoppling förväntar de sig att stiga i graderna. Snabbt. 61 procent av dem förväntar sig att befordras två gånger under de kommande fem åren.

De är mindre riskbenägna

Ung = riskbenägen? Tänk om. Nästa generation har sett sina föregångare misslyckas (bland annat under finanskrisen) trots sin optimism och är därför mer försiktig. Synbart trygga karriärval går många gånger före självförverkligande alternativ.

De vill jobba mer flexibelt

Generation Y ser gärna en uppdelning mellan jobb och fritid i strävan efter att uppnå balans. Generation Z (1997- idag) är uppvuxna med ständig uppkoppling och tillgänglighet och är därför mer öppna för flytande gränser. Men det innebär inte bara att de ställer upp mer för arbetsgivaren, de kräver också att få jobba varifrån och när de vill. Hur flexibel är er arbetsplats?

De vill arbeta för något och någon de kan stå för

Även om generation Z vill ha ett tryggt jobb så vill de inte jobba för vad och vem som helst. Meningsfullhet blir allt viktigare. I den här generationen säger sig bara 26 procent kunna tänka sig ett arbete där värdegrunden går emot deras egna ideal. Kort sagt: De här människorna vill arbeta för en organisation som gör skillnad. Dessutom håller de ett gott ledarskap högt. 75 procent anger att ett bra ledarskap är ett måste för att de ska vilja arbete för ett företag.

Källa: Greatleadersserve.com. Uppgifterna om generation Z kommer från en undersökning av analysföretaget The Futures Company.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.