nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Grunden för motivation

För att bli riktigt motiverade på jobbet måste de tre nyckelbegreppen inspiration, vänlighet och egenvård stå i fokus. Det menar Stanfordforskaren Emma Seppälä i en artikel i Harvard Business Review.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Inspiration handlar om att känna mening med sitt arbete och ju mer man gör det ju flexiblare och kreativare blir man. Oavsett nivån på den egna arbetsuppgiften kan man motiveras om företagskulturen är god. Men även rättvisa och osjälviska ledare är också en inspirationskälla. Medarbetar som känner att chefen stöttar dem i alla situationer är mer lojala, samarbetsvilliga och produktiva, enligt forskningen.

Vänlighet handlar om att ge alla bekräftelse på jobbet; att visa omtanke är effektivare än irritation och ilska för en ledare om man vill ha motiverade och produktiva medarbetare.

Egenvård, slutligen, handlar kanske mer om att man har tid och tillåtelse att träna och ta pauser genom att företagskulturen uppmuntrar det än om att friskvårdsbidrag och gratis gymkort i sak. Det måste finnas utrymme att nyttja dem.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.