nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Grupputveckling i praktiken

Att bygga en grupp är som att bygga ett hus, det krävs en bra grund för att gruppen ska bli trygg och kunna växa tillsammans. En ny bok från Christer Ackerman visar hur du steg för steg kan jobba med grupputveckling.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I boken Huset – grupputveckling i praktiken använder författaren Christer Ackerman huset som en metafor för gruppens utveckling. På samma sätt som en arkitekt måste väga in både funktion, bekvämlighet, materialval och konstruktion för att lyckas med sitt husbygge, finns det en mängd olika aspekter att ta hänsyn till när det gäller grupputveckling. En grupp måste, precis som ett hus, byggas upp omsorgsfullt och professionellt för att bli så stabil och effektiv som man vill att den ska vara.

Boken beskriver en praktisk modell för att skapa en trygg och utvecklande grupp där alla får växa. Tyngdpunkten ligger på praktiska övningar där läsaren vägleds i arbetet med att bygga huset, steg för steg, men läsaren får även en teoretisk bakgrund och vägledning i rollen som handledare. Upplägget hjälper på så vis gruppledaren att skapa en tydlig struktur och en systematik i arbetet med gruppens utveckling. Som komplement till boken finns även övningar och checklistor samlade på en webbsida.

Boken vänder sig till alla som leder grupper, men som inte är experter på grupputveckling. Den är utgiven av förlaget Livingbrand.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.