nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Guide för minskad stress på jobbet

Konsekvenserna av stress syns inte bara i hälsan, stress påverkar även produktivitet och arbetets kvalitet. Två nya böcker på områden ger stöd och vägledning i att hantera stress på arbetet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kerstin Olofsson, socionom och filosofie magister med arbets- och organisationspsykologi som huvudämne, har skrivit två böcker som ger vägledning i hur man som chef kan hantera stress på arbetsplatsen; Ta itu med jobbstressen, byggstenar i arbetsmiljöarbetet för chefer och fackliga företrädare samt Vad alla behöver veta för att ta itu med jobbstressen.

JobbstressBoken Ta itu med jobbstressen presenterar hur stress kan hanteras inom det systematiska arbetsmiljöarbetet. Den innehåller även en samtalsmodell för att identifiera arbetsplatsens stresskällor och hur man kan ta itu med dessa. Här finns också steg för steg-modeller för nio arbetsplatsträffar med olika stressteman.

vad-alla-behover-veta-for-att-ta-itu-med-jobbstressenDen andra boken riktar sig mer till den enskilda individen. Tanken är att både ge kunskap om jobbstress men också väcka tankar som ökar motståndskraften mot stress, både i jobbet och privat.

Exemplen i böckerna är hämtade från offentlig sektor, men metoden som författaren beskriver bygger på föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete och är därför tillämpbar även på andra arbetsplatser där ledning och anställda samverkar.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Retorik inte vägen till perfekta presentationer

Läsvärt

Det är inte retoriken som kommer att göra dig till en perfekt talare. Tankarna på regler att följa kan i stället göra dig onödigt nervös, menar moderatorn och talartränaren Anna Bellman. Nu kommer hon med boken Släpp retoriken – fokusera på publiken.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Sätt ledarskapet först

Ledare

Digitaliseringen förändrar, förnyar och hittar lösningar vi tidigare bara fantiserade om. Men för att lyckas med digitala satsningar – oavsett om det handlar om att möta sina kunder via nya kanaler eller att automatisera arbetsuppgifter – så handlar det i slutändan om människor.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.