nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Guide för minskad stress på jobbet

Konsekvenserna av stress syns inte bara i hälsan, stress påverkar även produktivitet och arbetets kvalitet. Två nya böcker på områden ger stöd och vägledning i att hantera stress på arbetet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Kerstin Olofsson, socionom och filosofie magister med arbets- och organisationspsykologi som huvudämne, har skrivit två böcker som ger vägledning i hur man som chef kan hantera stress på arbetsplatsen; Ta itu med jobbstressen, byggstenar i arbetsmiljöarbetet för chefer och fackliga företrädare samt Vad alla behöver veta för att ta itu med jobbstressen.

JobbstressBoken Ta itu med jobbstressen presenterar hur stress kan hanteras inom det systematiska arbetsmiljöarbetet. Den innehåller även en samtalsmodell för att identifiera arbetsplatsens stresskällor och hur man kan ta itu med dessa. Här finns också steg för steg-modeller för nio arbetsplatsträffar med olika stressteman.

vad-alla-behover-veta-for-att-ta-itu-med-jobbstressenDen andra boken riktar sig mer till den enskilda individen. Tanken är att både ge kunskap om jobbstress men också väcka tankar som ökar motståndskraften mot stress, både i jobbet och privat.

Exemplen i böckerna är hämtade från offentlig sektor, men metoden som författaren beskriver bygger på föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete och är därför tillämpbar även på andra arbetsplatser där ledning och anställda samverkar.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.