nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Guide till hållbara inköp av it

Ju fler som ställer krav, desto hårdare blir trycket på hållbara produkter. Därför lanserar TCO Develoment nu en guide som ger praktiska råd kring hållbar upphandling av it.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det är svårt att driva på förbättringar på egen hand. Därför lanserar TCO Development guiden Industrin lyssnar när ni ställer krav! med förhoppningen att stimulera fler organisationer att agera för hållbara inköp av it-produkter.

Guiden ger en överblick av hållbarhetskraven i TCO Certified samt information och praktiska råd kring vad man ska tänka på före, under, och efter upphandling av mer hållbara produkter såsom bärbara datorer, stationära datorer, tablets, smartphones, headsets och bildskärmar.

– Vår uppföljning visar att allvarliga brister inom tillverkningen minskat som ett direkt resultat av krav på TCO Certified i upphandlingar av it-produkter. 16 varumärken hade tillsammans nästan 60 brister på de fabriker som granskades 2013 och endast 16 brister rapporteras på samma fabriker 2016. Dessa förbättringar är resultatet och vår motivation att fortsätta driva på utvecklingen av en mer hållbar livscykel för it-produkter, säger Sören Enholm, vd för TCO Development.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.