nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Här är årets Leanvinnare

Det blev inte bara en, utan två verksamheter som i går kväll fick ta emot pris när årets vinnare i Lean presenterades.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

För två och ett halvt år sedan påbörjade affärsområdet varuförsörjning inom Newbody en Leansatsning med tre tydliga mål i sikte; ökad produktivitet, ökad kundnytta och en lärande organisation. Sedan dess har mycket hänt. Verksamheten har idag ett mer närvarande ledarskap, en tydlig struktur för förbättringsarbetet och en organisation som numera lämnat den gamla funktionsorienteringen och istället jobbar utifrån sina flöden.

Igår kväll fick de kliva högst upp på prispallen och ta emot utmärkelsen Svenska Leanpriset 2016.

”Newbody är ett inspirerande föredöme för alla typer av organisationer som strävar mot världsklass” skriver juryn i sin motivering.

– Jag är mest stolt över alla de fantastiska medarbetarna, deras engagemang och vilja att alltid göra det bästa för kunden. Det som förändrats mest och påverkat oss som avdelning mest är den positiva energi som arbetet gett, säger Tobias Ericsson, chef för varuförsörjningen på Newbody i en intervju med KM.

leanledare2016Under kvällen presenterades ytterligare en vinnare när Astra Zeneca fick ta emot utmärkelsen Lean ledarskap. Fabrikschef Anders Bergman är stolt över den modell de hittat för att komma vidare på sin Leanresa.

– Jag hoppas att vi kan inspirera andra och visa att man genom att involvera alla i Lean kan få en mer harmonisk arbetsplats med mer engagerade medarbetare.

I nästa nummer av KM kan du läsa mer om hur Newbody och Astra Zeneca jobbat med att skapa engagemang i Leanarbetet. KM nr5:2016 är ute den 2 november.

Prenumerera
Köp digitalt lösnummer

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.