nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Visma Advantage utsågs till vinnare i klassen Business to business. Det var första gången de var med och tävlade i SM i telefoni och kundservice.

Här är årets mästare i kundservice

132 företag och organisationer har gjort upp om titlarna i SM i telefoni och kundservice. Här är alla vinnarna.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det händer att företag lyckats försvara sina förstaplatser från tidigare år och det gjorde i år Teliasoneras HK tillsammans med outsourcingpartnern Coor som höll greppet om klassen Växel, mindre än 1 500 anknytningar.

De gjorde det med motiveringen: ”Telefonisterna som tar hem vinsten i denna klass hanterar samtalen med stor skicklighet. De är effektiva, vänliga och som inringande känner man sig oerhört trygg.”

Även Öresundstågens Bokningssupport gjorde om bedriften att vinna sin klass Resor och transport. ”… deras utomordentliga service är outstanding. Med ett fantastiskt bemötande leder deras snabba korrekta svar oss dit vi vill.”

Resultaten i årets tävling har spänt från högt till lågt men över lag har det varit en kvalitetsökning, enligt Anders Boivie, vd för arrangören Q Survey.

– Fler vinnare än tidigare har fått riktigt, riktigt höga poäng i vårt mätindex, säger han.

Enträget jobb ligger bakom

När det gäller tillgängligheten konstaterar Anders Boivie att den faktiskt haft en nedåtgående trend under 2015.

– Men det gäller inte hos vinnarorganisationerna. Generellt skulle man kunna tro att tillgängligheten skulle öka i takt med att vi får mer mobila anknytningar, men det är faktiskt precis tvärt om.

Några dramatiska utvecklingshopp har Anders Boivie inte kunnat notera hos någon av de tävlande som varit med tidigare.

– Snarare handlar det om enträget jobb, enträgen uppföljning, och enträget närvarande chefer som gett resultat. Jag tycker också att vi kan se att det finns ett ökat fokus på kundservice och kundkommunikation i fler branscher än tidigare.

Här är alla vinnarna

Contactcenter: Bank & Finans

Vinnare: Lindorff AB

Nominerade: Marginalen Bank, Nordea Kundcenter

Contactcenter: Business to Business

Vinnare: Visma Advantage AB

Nominerade: DHL Express, Nacka kommun ServiceCenter IT & Support

Contactcenter: Individförsäkring

Vinnare: SPP

Nominerade: Allra Försäkring AB, AMF Pension

Contactcenter: Resor & Transport

Vinnare: Öresundstågens Bokningssupport

Nominerade: Taxi Stockholm 15 00 00, UL

Contactcenter: Sakförsäkring

Vinnare: Länsförsäkringar Stockholm

Nominerade: Renault Försäkring, Volvia Försäkringar

Contactcenter: Miljö & Energi

Vinnare: Göta energi

Nominerade: E.ON Kundsupport, GEAB

Contactcenter: Handel & Support

Vinnare: LensWay

Nominerade: H&M, Sector Alarm AB

Contactcenter: Upplysning & Information

Vinnare: Lernia Kundservice

Nominerade: Sandvikens Kommuns Medborgarservice, Systembolagets kundtjänst

Växel: Färre än 2 000 anknytningar

Vinnare: TeliaSonera HK/Coor

Nominerade: AFA Försäkring, DeLaval International AB

Växel: 2 000–5 000 anknytningar

Vinnare: Region Halland/Televäxeln i Varberg – Vinnare

Nominerade: Lantmännen Ekonomisk Förening, Trygg-Hansa

Växel: Fler än 5 000 anknytningar

Vinnare: Telia 90100/Coor

Nominerade: Region Örebro län, Uppsala universitet Växel

Växel: Kommun Special

Vinnare: Tidaholms kommun

Nominerade: Nordmalings kommun, Umeå kommun

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.