nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Google är det företag där flest unga svenskar vill jobba. FOTO: Shutterstock

Här är de tio mest populära bolagen bland unga i Sverige

Google, Tesla och Spotify – det är de tre allra mest populära företagen när unga svenskar rankat vilka företag de helst vill jobba för. Nu släpps listan med de tio företag som hamnar i topp. Sex av dem är it- och techbolag.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det dröjer ett par veckor innan hela rapporten ”Young Professional Attraction Index” från Academic Work släpps, men redan nu presenteras listan över de tio bolagen som hamnar i topp.

Så här ser den ut:

  • 1. Google
  • 2. Tesla
  • 3. Spotify
  • 4. Apple
  • 5. Microsoft
  • 5. Dice
  • 7. Ikea
  • 8. BCG, The Boston Consulting Group
  • 9. McKinsey & Co
  • 10. Volvo

Drygt 11 000 studenter och akademiker i början av karriären har deltagit och bland motiveringarna nämns: ”Tror på och gillar produkten/tjänsten”, ”Prestigefullt” och ”Utmanande”.

Google har toppat listan de senaste åren och Martin Eriksson på Google har sin förklaring till varför det är så.

– Jag tror att Google är en attraktiv arbetsgivare för young professionals därför att vi kan ge vad många söker idag; möjlighet till personlig utveckling, flexibilitet i arbetet och en organisation med tydligt syfte och möjlighet att positivt påverka både lokalt och globalt, säger han.

Många it- och techbolag

Sex av tio bolag på topplistan är it- och techföretag men Volvo och Ikea finns alltså också med liksom två konsultföretag. Ett av dem är The Boston Consulting Group (BCG) som är nytt på topplistan för i år, medan Facebook halkar ner till en tolfteplats.

– Gemensamt för alla företag på topp-tio-listan är att de upplevs vara marknadsledande och innovativa samt att de anses ha attraktiva anställningsförmåner. De är alla duktiga på det de gör i dag och duktiga på att berätta vad de tänker göra i morgon, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work.

 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.