nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Google är det företag där flest unga svenskar vill jobba. FOTO: Shutterstock

Här är de tio mest populära bolagen bland unga i Sverige

Google, Tesla och Spotify – det är de tre allra mest populära företagen när unga svenskar rankat vilka företag de helst vill jobba för. Nu släpps listan med de tio företag som hamnar i topp. Sex av dem är it- och techbolag.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Det dröjer ett par veckor innan hela rapporten ”Young Professional Attraction Index” från Academic Work släpps, men redan nu presenteras listan över de tio bolagen som hamnar i topp.

Så här ser den ut:

  • 1. Google
  • 2. Tesla
  • 3. Spotify
  • 4. Apple
  • 5. Microsoft
  • 5. Dice
  • 7. Ikea
  • 8. BCG, The Boston Consulting Group
  • 9. McKinsey & Co
  • 10. Volvo

Drygt 11 000 studenter och akademiker i början av karriären har deltagit och bland motiveringarna nämns: ”Tror på och gillar produkten/tjänsten”, ”Prestigefullt” och ”Utmanande”.

Google har toppat listan de senaste åren och Martin Eriksson på Google har sin förklaring till varför det är så.

– Jag tror att Google är en attraktiv arbetsgivare för young professionals därför att vi kan ge vad många söker idag; möjlighet till personlig utveckling, flexibilitet i arbetet och en organisation med tydligt syfte och möjlighet att positivt påverka både lokalt och globalt, säger han.

Många it- och techbolag

Sex av tio bolag på topplistan är it- och techföretag men Volvo och Ikea finns alltså också med liksom två konsultföretag. Ett av dem är The Boston Consulting Group (BCG) som är nytt på topplistan för i år, medan Facebook halkar ner till en tolfteplats.

– Gemensamt för alla företag på topp-tio-listan är att de upplevs vara marknadsledande och innovativa samt att de anses ha attraktiva anställningsförmåner. De är alla duktiga på det de gör i dag och duktiga på att berätta vad de tänker göra i morgon, säger Isabelle Ahlman, Insights Manager på Academic Work.

 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Sätt ledarskapet först

Ledare

Digitaliseringen förändrar, förnyar och hittar lösningar vi tidigare bara fantiserade om. Men för att lyckas med digitala satsningar – oavsett om det handlar om att möta sina kunder via nya kanaler eller att automatisera arbetsuppgifter – så handlar det i slutändan om människor.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Guide till hållbara inköp av it

Läsvärt

Ju fler som ställer krav, desto hårdare blir trycket på hållbara produkter. Därför lanserar TCO Develoment nu en guide som ger praktiska råd kring hållbar upphandling av it.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.