Här är normerna som hämmar oss

Arbetsliv Omvärlden förändras och så bör också arbetslivet. Här är sex hopplöst förlegade normer som styr arbetslivet, enligt Peter Siljerud.

Peter Siljerud är aktuell med boken Bryt Normerna där han vill öppna läsarnas ögon för förlegade arbetsnormer. På chef.se listar han några av de vanligaste och mest skadliga normerna:

Du ska arbeta på kontor

Numera arbetar vi oftast med hjärnan, och har verktyg som dator och mobil, vilket gör att vi inte är lika beroende av plats. Peter Siljerud tror inte att kontoren kommer att försvinna, men att de får en ny roll som en social mötesplats.

Du ska arbeta åtta timmar

Varför är 40-timmarsveckan det ultimata? Peter Siljerud tror att framgången ligger i att låta medarbetarna jobba var de vill, när de vill och hur de vill.

Din arbetsgivare har makten

Maskiner och robotar kan utföra allt fler arbetsuppgifter där det tidigare behövdes en auktoritär chef som styrde arbetet. Nu vill vi istället att medarbetare ska göra det som robotar inte klarar av, att vara innovativa och kreativa. Vill man som chef främja innovation och kreativitet kan man inte peka med hela handen.

Du ska presentera färdiga idéer

Att lägga fram idéer som är på skisstadiet gör att fler kan bidra till att utveckla den. Peter Siljerud konstaterar att det ibland är bättre att sparka igång och se om det funkar än att analysera för mycket i förväg.

Det är säkrast att göra som du alltid har gjort

Att inte göra någonting är det smartaste sättet att misslyckas, poängterar Peter Siljerud som varnar för att fastna i de modeller och arbetssätt som funkat tidigare. Han uppmanar istället chefer som vill få ett försprång att försöka se världen från en annan utsiktspunkt än konkurrenterna.

Läs mer vilka normer Per Siljerud vill krossa på chef.se.

Kvalitetsprofilen

Kunskapsmaterial

Utbildnings-tv

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Kvalitetsmagasinet

Kvalitetsmagasinet Premium

Full tillgång till strategiska artiklar och smarta verktyg för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitetssystem och ledarskap.