nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

De flesta vill vara lediga i juli.Foto:StockAdobe.

Hård konkurrens om semesterveckorna

Konkurrensen om semesterveckorna är hård. De flesta vill ta ledigt vecka 29, 30 och 31, vilket i år motsvarar 16 juli-5 augusti. Det visar en Sifoundersökning från Visma.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

I år fyller den lagstadgade semestern 80 år och sedan 1938 har antalet veckor ökat från två till fem. Lagen reglerar även rätten till sammanhängande ledighet under perioden juni till augusti. Att få ihop bemanningen och rekrytera sommarvikarier är ett tidskrävande pussel för en del verksamheter. Därför behöver många arbetstagare meddela redan i mars vilka veckor de önskar ta ut sommarsemester.

− I organisationer som inte måste hålla igång verksamheten kan det vara praktiskt att många tar ut semester samtidigt. För andra, är sommaren ett gigantiskt, svårlöst bemanningspussel. Ett bra digitalt bemanningsstöd underlättar schemaläggningen, inte minst vid speciellt kritiska perioder som under industrisemestern eller nu i influensatider, säger Sofia Gerstenfeld, vd för Visma Enterprise

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Standarder skapar tillväxt

Användningen av standarder skapar tillväxt, framförallt inom tillverkningsindustrin. Det visar en nyligen genomförd nordisk studie.
– Vinsterna med att använda standarder överstiger kostnaderna, säger Thomas Idermark, vd för SIS, Swedish Standards Institute.

  • Annonskod Huvudspalten 4

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.