nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Harvard-professorn Linda Hill har specialiserat sig på hur innovativa företag fortsätter att vara kreativa även när de växer. Här syns hon under ett Ted-talk. FOTO: TED.com

Harvard-professorns tips: Så skapar ni innovation

Ledare tar ofta på sig rollen som visionär, men för att lyckas vara nytänkande behöver ledare i stället bana väg för att alla anställda kollektivt arbetar med innovation. Det framhåller Harvard-professorn Linda Hill. Här är hennes tips på hur det går till.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Linda Hill är organisationsantropolog och professor på Harvard i USA. Hon har specialiserat sig på hur innovativa företag kan fortsätta att vara innovativa även när de växer.

I en intervju i Dagens Nyheter framhåller hon de gemensamma dragen för de företag som lyckas. Utifrån dem ger hon de här råden:

Gör det tillsammans

Som mannen som skapade Googles infrastruktur sa ”Människor vill inte följa mig in i framtiden, de vill skapa framtiden tillsammans med mig”. Avgränsa inte innovation till en utvecklingsgrupp utan öppna för alla i företaget att vara med. Alla kan ha bra input. Bland företagen som Linda Hill studerat finns de som skapat en digital plattform där alla medarbetare kan se vad kunderna gör liksom företag som involverat all personal på en vårdenhet i arbetet mot infektionssjukdomar.  

Ha konflikter

Hur konflikterna ser ut varierar från land till land och sammanhang till sammanhang. I ett koreanskt hierarkiskt företag där det är viktigt att inte tappa ansiktet ser det ut på ett sätt, i Sverige på ett annat. Det viktiga är att låta olika uppfattningar mötas, att skapa ”kreativ gnuggning” av idéer.

Skapa trygghet

Förstärk åsiktsskillnader för att skapa utveckling. Men för att det ska fungera, för att medarbetarna ska våga presentera sina idéer och klara att andra ifrågasätter deras förslag, behövs psykologisk trygghet i organisationen. 

Begränsa resurserna

Det är fint om innovationen är helt fri, men ni har inte obegränsade resurser så fokusera på vad som är användbart för företaget. Begränsa innovationen till det.

Skapa kreativ identitet

Se till att som ledare inte ta upp allt strålkastarljus själv. Håll fokus på varför ni är tillsammans och hur ni kan skapa en kreativ, kollektiv identitet.

Läs hela intervjun med Linda Hill i Dagens Nyheter
Se också Linda Hills Ted-talk How to manage for collective creativity

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon framtidens kvinnliga ledare

Ishtar Touailat, innovationchef på Tieto datadrivna affärer Sverige, är Framtidens kvinnliga ledare 2018. Hon koras för sitt orädda och inkluderande ledarskap där hon hittar nya lösningar på gamla problem.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.