nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Helsingborg blev Årets Kvalitetskommun

På Kvalitetsmässans invigningsgala utdelades utmärkelsen Sveriges Kvalitetskommun 2017 av SKL:s vd Vesna Jovic. Vinnare blev Helsingborgs kommun.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Juryns motivering lyder: ” Det är en kommun som kännetecknas av öppenhet och en vilja till dialog med de som bor och verkar i Helsingborg. Kommunen arbetar med ett tydligt fokus på brukaren vilket exempelvis yttrar sig genom en hög tillgänglighet och ett gott bemötande.

Kommunen utmärker sig även genom starkt engagerade chefer och medarbetare som tillsammans arbetar för att ständigt förbättra servicen för Helsingborgarna. En tydlig struktur för styrning och uppföljning skapar förutsättningar för goda och hållbara resultat och en hög kvalitet på kommunens tjänster.”

I år har Helsingborgs stad fått högsta poängen någonsin, 668, i SKL:s  kommunkompassen. Helsingborg var nominerad även senast, 2015, men vann då utmärkelsen Sveriges IT-kommun.

Peter Danielsson (M), kommunstyrelsens ordförande i Helsingborgs stad betonar att utmärkelsen framförallt är ett erkännande till alla medarbetare i Helsingborgs stad.

– För att vinna det här priset krävs ordning och reda och tydlig struktur, men minst lika viktigt har varit att skapa en kultur som uppmuntrar till nytänkande och skapar frihet för medarbetarna att kunna leverera kvalitet i mötet med invånarna, säger han.

– Fokus för vårt arbete är att hela tiden förbättra våra resultat och därmed öka kvaliteten på vår service till dem vi finns till för. Det här är verkligen ett kvitto på att vi är på rätt väg, kommenterar Palle Lundberg, stadsdirektör Helsingborgs stad.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.