nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Hitta mönstret för ständig förbättring

Hur får man medarbetarna i en organisation att växa? Uppföljaren till klassikern The Toyota Way ger nya inblickar i Toyotas ledningsprinciper.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Sex års forskning av Toyotas personalstyrningsrutiner lägger grunden till boken Toyota Kata där författaren Mike Rother beskriver hur Toyota praktisk går till väga för att leda och utveckla medarbetarna. Begreppet kata är hämtat från kampsporten och kan definieras som ett sätt att göra något, en metod eller en rutin.

Mike Rother delar upp Toyota kata i två delar: förbättringskatan, som beskriver de rutiner som ska leda till att företaget ständigt förbättras och utvecklas, och coachningskatan, som visar hur förbättringskatan ska föras vidare mellan medarbetarna så att den genomsyrar hela företaget. Syftet är att upprätthålla företagets strävan mot kaizen, ständiga förbättringar, och resurssnål produktion.

I samarbete med Kontentan kan du som läsare av KM just nu ta del av en sammanfattad version av boken, antingen som text eller ljudfil, helt utan kostnad. Boken är tillgänglig fram till nästa nummer av tidningen kommer ut.

Klicka här för att ladda ner boken.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

18:e upplagan av Kvalitetsmagasinet Live

Hallå där Catharina Byström, chefredaktör för Kvalitetsmagasinet. Du kommer moderera Kvalitetsmagasinet Live 29–30 november 2018 där temat är professionellt kvalitetsarbete i praktiken där konferensen kommer sätta utvecklingen inom kvalitetsområdet under lupp. Står kvalitetsrollen inför ett paradigmskifte?

  • Annonskod Huvudspalten 4

Plugga tyska om du vill lyckas i Tyskland

Planerar ni att göra affärer med Tyskland? Se då till att bygga på språkkunskaperna i tyska. Bristen på kunskap om tysk affärskultur och tyska språket är det största hindret mot att svenska företag lyckas på tyska marknaden, visar Tysk-Svenska Handelskammarens enkätundersökningar. Tillsammans med Tyska ambassaden drar nu handelskammaren igång satsningen ”Deutsch – Ditt val!” för att uppmuntra fler skolelever att plugga tyska.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.