nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Hitta mönstret för ständig förbättring

Hur får man medarbetarna i en organisation att växa? Uppföljaren till klassikern The Toyota Way ger nya inblickar i Toyotas ledningsprinciper.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Sex års forskning av Toyotas personalstyrningsrutiner lägger grunden till boken Toyota Kata där författaren Mike Rother beskriver hur Toyota praktisk går till väga för att leda och utveckla medarbetarna. Begreppet kata är hämtat från kampsporten och kan definieras som ett sätt att göra något, en metod eller en rutin.

Mike Rother delar upp Toyota kata i två delar: förbättringskatan, som beskriver de rutiner som ska leda till att företaget ständigt förbättras och utvecklas, och coachningskatan, som visar hur förbättringskatan ska föras vidare mellan medarbetarna så att den genomsyrar hela företaget. Syftet är att upprätthålla företagets strävan mot kaizen, ständiga förbättringar, och resurssnål produktion.

I samarbete med Kontentan kan du som läsare av KM just nu ta del av en sammanfattad version av boken, antingen som text eller ljudfil, helt utan kostnad. Boken är tillgänglig fram till nästa nummer av tidningen kommer ut.

Klicka här för att ladda ner boken.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.