nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Höj engagemanget i fem steg

Engagerade medarbetare är en viktig konkurrensfördel. De är mer produktiva, ger bättre kundnöjdhet och lockas inte lika lätt över till konkurrerande företag som mindre engagerad personal.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Att ha ett väldefinierat varumärke räcker inte för att de anställda ska bli engagerade. Vad som krävs är ett lika delar långsiktigt som vardagligt arbete.

1. Varumärkesträning

När du tänker kompetensutveckling tänker du kanske på att medarbetaren ska tränas i de konkreta uppgifter som åligger honom eller henne. Tänk ett steg längre och se till att medarbetarna insuper varumärket, helst redan under introduktionen. Här handlar det om att inte bara besvara frågorna vad och hur utan också den kanske viktigaste frågan när det gäller att väcka engagemang: varför. De organisationer som lyckas förmedla meningsfullhet lyckas också i högre grad att engagera sina medarbetare. Ett bra sätt att förverkliga detta är genom att låta medarbetarna ta del av kundupplevelser, gärna så konkret som möjligt.

2. Kommunicera mer

Du har hört det förr, men att tydligt och konsekvent kommunicera med dina medarbetare kommer ta dig lång väg. Tänk på att det du säger ska vara äkta och verklighetsnära. Hur kan ert varumärkeslöfte användas i det dagliga arbetet i konkreta situationer? Tre-fyra vackra värdeord inramade i matsalen hjälper föga om inte medarbetarna känner att de används dagligen, både gentemot kunder, samarbetspartners och inte minst medarbetarna själva.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Underlätta kundens värdeskapande med tjänstelogik

Recension

I boken Tjänstelogik, Per Skalén, beskrivs tjänstelogik som ett sätt att förstå, leda och utveckla en verksamhet. Den bygger på flera års forskning om tjänstelogik och lyfter praktiska exempel från tjänsteföretag, industriföretag och offentliga organisationer, till exempel Spotify, Ikea, Volvo och Skatteverket.

5 steg till ett agilt företag

Släpp toppstyrningen och agera som ett fiskstim

Styrelseproffset Lennart Francke, som har en bakgrund inom bankvärlden, är en stark förespråkare av ett agilt arbetssätt. Han är orolig för att svenska företag blir allt mer toppstyrda när det enligt honom är flexibilitet och kundorientering som är det vinnande konceptet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Kvaliteten på våra badvatten allt bättre

Kvaliteten på svenska badvatten blir allt bättre. Fler än nio av tio så kallade EU-bad, som är föremål för regelbundna kvalitetskontroller, har ett badvatten som klassificeras som utmärkt, bra eller tillfredsställande, visar Havs- och vattenmyndighetens och Folkhälsomyndighetens rapport om Sveriges badvattenkvalitet.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.