nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

Sveriges mest innovativa rektor

Birgitta Trolin, rektor för Väsby Nya Gymnasium, har utsetts till Sveriges mest innovativa skolledare. Synlighet och att hon stimulerar lärarna till att våga prova nytt, lyfts fram i motiveringen.

Foto: Johannes Wikman
Foto: Johannes Wikman
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Innovativa skolledarpriset är instiftat av Microsoft i samarbete med Lärarförbudnet. Syftet är att lyfta fram goda exempel på skolledare som via ett hållbart skolutvecklingsarbete säkrar att deras skola ger eleverna möjlighet att lyckas.

Vinnaren Birgitta Trolin, rektor för Väsby Nya Gymnasium, arbetar efter devisen ”En skola på riktigt”. Juryn lyfter fram att hon är en skolledare som gör sig synlig för personal och elever, både virtuellt och via fysisk närvaro. Internationell samverkan och forskning samt att hon stimulerar sina lärare att utveckla och våga prova nytt i sin undervisning, är ytterligare faktorer som lyfts fram i motiveringen.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

Kommentarer

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Fyra feedbacktips för effektiva team

Feedback är en nyckelfaktor för produktivitet i team. Det menar forskaren Susan Wheelan som har studerat arbetsgrupper i 30 års tid. Hon beskriver fyra konkreta punkter för hur högpresterande team brukar förhålla sig till feedback.

KM:s krönikör Fredrik Helin Lövingsson jobbar på Karlöf Consulting.
KM:s krönikör Fredrik Helin Lövingsson jobbar på Karlöf Consulting.

En fabriksåterställning av organisationen

Krönika

Hela företaget samlades på en konferensgård i Nacka. Det var ett ganska slitet gäng som precis hade tagit sig igenom en höst med hög debitering och många sena kvällar. Det fanns dessutom en känsla av att något inte stod rätt till i organisationen. Med ambitionen att skapa tydlighet och förutsättningar för tillväxt hade organisationen i […]

kvalitetsbrister i skolan

Omfattande brister i styrningen av skolan

Många skolors huvudmän tar inte det ansvar som krävs för att skolan ska fungera bra. Dessutom finns det stora brister i dialogen mellan huvudman och rektor samt rektor och lärare. Det visar Skolinspektionens nya rapport som bygger på fem år av tillsyn och granskning.