nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kristina Hallman tillträdde sin tjänst i början av januari och kommer närmast från Akzo Nobel.
Kristina Hallman tillträdde sin tjänst i början av januari och kommer närmast från Akzo Nobel.

Hon blir ny chef på Swedac

Kristina Hallman har utsett till ny chef för ackrediteringsavdelningen på Swedac.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Den statliga myndigheten för kvalitetssäkring Swedac har utsett Kristina Hallman till ny chef för ackrediteringsavdelningen. Hon tillträdde sin tjänst i början av januari och kommer närmast från Akzo Nobel där hon varit chef inom forsknings- och utvecklingsverksamheten. På Swedac blir hon nu ackrediteringsavdelningens första kvinnliga chef.

– Vi är väldigt glada över att ha rekryterat Kristina Hallmans kompetens till avdelningen. Många inom näringsliv och samhälle vill ha ökad fokus på kvalitet och en utveckling av ackrediteringsarbetet skulle skapa stora förbättringar i samhället. Det vore till exempel intressant om svensk sjukvård kunde kvalitetssäkras genom ackreditering, säger Swedacs generaldirektör Peter Strömbäck.

Swedac, Styrelsen för ackreditering och kontroll, är en statlig myndighet som granskar de företag som kontrollerar varor och tjänster, allt från hissar till medicinska prover. Swedac tar också fram regler för vågar, elmätare och bensinpumpar så att man kan lita på att instrumenten mäter rätt.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.