nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Eva Iverfeldt är ny ordförande för Sis tekniska kommitté om motorbränslen. FOTO: Gustav Lindh

Hon vill få in svensk kompetens i standarder

Eva Iverfeldt, ansvarig för drivmedelsfrågor inom Scania R&D, har utsetts till ordförande i TK 415 Motorbränslen – en av Swedish Standards Institutes 293 tekniska kommittéer som arbetar med att utveckla standarder. KM ringde upp Eva Iverfeldt för att höra mer.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Hur känns det att ha blivit vald till ordförande?

– Det känns bra. Jag har varit med i kommittén i sex år och det är ett väldigt bra och trevligt gäng. Vi har haft en bra ordförande som arbetat mycket med avstämningsmöten och det bär jag med mig, att förarbeta inför mötena.

Vad vill du göra nu som ordförande?

– Jag vill lyfta arbetsgrupperna under den tekniska kommittén. Standardisering av drivmedel ligger mycket i europeiska och internationella standarder. Där har vi färre representanter än i den tekniska kommittén så arbetsgrupperna behöver stötta de representanterna vi har. Då kan vi använda oss av den kompetens som finns i Sverige. 

Du har ju varit aktiv i kommittén och i olika arbetsgrupper inom CEN/TC 19 och CEN/TC 408, som är de europeiska kommittéer som TK 415 speglar. Vad har det här arbetet gett dig?

– Framför allt har det gett något för företaget, Scania. Det för in kunskap om vad som händer. För fordonstillverkare är bränsle en jätteviktig del, att se vad som händer och på det sättet kunna optimera våra motorer och också ha möjlighet att påverka det som händer.

– Personligen bygger jag min kompetens och får ett kontaktnät som är väldigt viktigt.

Vad gör ni i kommittén?

– Vi påverkar de standarder som styr bränslespecifikationer. De är till för att skydda oss konsumenter så att användningen av bränslen inte ger negativa hälsoeffekter. Nästa steg är att den fungerar bra i motorer och klarar utsläppskrav. Det är ett samspel mellan bränsle- och motorproducenter, att det ska gå att producera ekonomiskt och hållbart, ge bra prestanda och klara utsläppskrav. 

Vad ligger framför kommittén nu?

– Drivkraften framöver är att specificera kraven på förnybara drivmedel. Det jobbar vi med nu.

Kan du rekommendera andra att gå med i en teknisk kommitté?

– Ja, jag uppmuntrar kollegor som jobbar inom andra områden att engagera sig. Ibland låter standardisering tråkigt, men det gäller att komma förbi det. Det är inte bara att peta i små siffror utan man får se ett större sammanhang. Det är utvecklande och man bygger den egna kompetensen, bygger nätverk, får information och kan påverka.

Vad ger du för råd till den som tycker att det låter intressant?

– Testa. Man kan gå med ett år och om man inte tycker att det fungerar eller är bra kan man gå ur. Kontakta Sis. Det finns väldigt många områden att jobba med.

Läs här om vilka fler som valts in som nya ordförande i Sis tekniska kommittéer.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon framtidens kvinnliga ledare

Ishtar Touailat, innovationchef på Tieto datadrivna affärer Sverige, är Framtidens kvinnliga ledare 2018. Hon koras för sitt orädda och inkluderande ledarskap där hon hittar nya lösningar på gamla problem.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.