nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Hotell certifieras inom service och kundbemötande

Företaget Ett Kundvänligare Sverige kvalitetssäkrar kundbemötandet hos butiker, sjukhus, banker och andra verksamheter. Nu certifierar man för första gången också en hotellkedja inom service och kundbemötande.

Kvalitetsmärkning, Ett kundvänligare Sverige.
Kvalitetsmärkning, Ett kundvänligare Sverige.
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

– Vi får inte glömma bort det som gästerna faktiskt värdesätter mest – nämligen vårt personliga bemötande. Därför är den här satsningen den enskilt viktigaste investeringen vi gör, säger Therese Hammar, vd för HKC Hotels som nu blir första hotellföretag att certifiera sitt kundbemötande.

Ett Kundvänligare Sverige erbjuder utbildningar och workshops som kvalitetssäkrar kundbemötandet. Kvalitetssäkringen byggs upp från att först förstå kunden till att sedan hjälpa kunden och till slut att överträffa kundens förväntningar.

Certifieringen vilar på sex grundkrav (se faktaruta uppe till höger). Programmen skräddarsys sedan för varje uppdragsgivare och mynnar ut i ett kvalitetsbevis som ska göra det lätt att minnas och bibehålla servicenivån.

– Vi vill hjälpa organisationer att ge sina kunder en positiv chock och vi vänder oss till företag som vill konkurrera med kundupplevelsen snarare än med enbart pris och produkt, säger Jesper Low som är en av grundarna till Ett Kundvänligare Sverige.

För HKC Hotels är det här också ett sätt att vara en arbetsgivare som satsar på sina medarbetare.

– Att vara en utvecklande och motiverande arbetsplats för alla som vill arbeta med service och gästupplevelser är väldigt viktigt för oss, säger Therese Hammar.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

AI kan bli hävstång för svensk ekonomi

Användningen av artificiell intelligens (AI) kan bli rena hävstången för svensk ekonomi. Men för att kunna ta tillvara de stora möjligheterna krävs en nationell strategi med bland annat satsningar på utbildning, forskning och utveckling av regelverk, visar en analys som innovationsmyndigheten Vinnova tagit fram på uppdrag av regeringen.

Nöjdare miner med buss än med tåg och flyg

Trots problemen med förseningar kan många persontransportföretag glädja sig åt nöjda kunder. Och allra nöjdast kunder har bussbolagen, visar årets studie från Svenskt Kvalitetsindex. Det företag som än en gång får högst betyg är Nettbuss med sina båda varumärken Nettbuss Bus4You och Nettbuss express.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon framtidens kvinnliga ledare

Ishtar Touailat, innovationchef på Tieto datadrivna affärer Sverige, är Framtidens kvinnliga ledare 2018. Hon koras för sitt orädda och inkluderande ledarskap där hon hittar nya lösningar på gamla problem.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.