nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Nya Iso 9001 är det som just nu toppar listan över de områden kvalitetsproffsen vill lära sig mer om, visar KM:s granskning av kvalitetsproffsens kompetens. FOTO: Shutterstock

”Hur får jag med mig chefen på tåget?”

Förändringsledning, ledningssystem och problemlösningsmetodik. Det är de tre viktigaste kompetensområdena för dagens kvalitetsproffs. Samtidigt efterlyses mer kunskap om hur man får med sig chefen på tåget. Det visar den undersökning som KM genomförde bland läsare i juni månad.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Resultaten stämmer väl överens med tidigare undersökningar – att ha kvalitet som ansvarsområde kräver både förmåga att styra verksamheter utifrån ett systematiskt angreppssätt och att kunna leda människor genom förändring och utveckling.

Att den egna drivkraften är avgörande för att bygga sin kvalitetskompetens avspeglas också i undersökningen. Många av de som deltog i undersökningen utvecklas i sin roll genom erfarenhetsutbyte. De deltar i nätverk och diskussionsforum, går på konferenser och seminarier och hittar inspiration genom kollegor, kunder och leverantörer.

Vill ha mer kompetensutveckling

Ungefär hälften av kvalitetsproffsen tycker att de får den kompetensutveckling de behöver och ungefär lika många har gått en kurs eller utbildning inom kvalitet det senaste året. De flesta för att lära sig mer om nya Iso 9001.

Men samtidigt säger hela 15 procent att de inte får den kompetensutveckling de behöver. ”Kurs i hur man får med sig chefen på tåget” är något som flera i undersökningen har på sin önskelista.

Högst på önskelistan just nu är dock fortfarande kompetensutveckling inom nya Iso 9001. Även riskhantering, som är en av nyheterna inom nya Iso 9001, finns med som ett av de ämnen som man vill förkovra sig inom.

Om kvalitetsrollen

Fem viktigaste kompetenser

  1. Förändringsledning 
  2. Ledningssystem 
  3. Problemlösningsmetodik 
  4. Beteendevetenskap 
  5. Riskhantering 

Fem viktigaste egenskaper

  1. Att vara skicklig på att kommunicera och engagera
  2. Att delegera och få andra att känna ägarskap för kvalitetsfrågorna 
  3. Att knyta kvalitetsfrågorna till affärsutmaningar 
  4. Att hantera förändringsprocesser 
  5. Att vara kreativ och innovativ

 

Hur gör du för att få med dig chefen på tåget?

AnnaNystromDela med dig av dina bästa knep och erfarenheter! Mejla mig på anna.n@kvalitetsmagasinet.se

Hela undersökningen Kvalitetsproffsens kompetens presenteras i Kvalitetsmagasinet nr 4:2016, som är ute den 14 september.
Köp digitalt lösnummer

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.