nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Hur känns ett gott kvalitetsarbete?

För ett par år sedan intervjuade jag en verksamhetskonsult som i sitt jobb möter arbetsplatser som vill ha hjälp med att ta nästa steg i sitt kvalitetsarbete. Hon nämnde för mig att hon rätt snabbt kan känna av mognadsnivån på kvalitetsarbetet bara genom att lyssna på hur medarbetare pratar och hur de bemöter varandra.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Vi vet att det finns vissa saker som måste vara på plats för ett fungerande kvalitetsarbete. Begrepp som ledningens engagemang, allas delaktighet, fokus på kunderna och ständiga förbättringar upprepas ständigt som förutsättningar för framgång, så ofta att de nästan uppfattas som floskler. Men det finns en sanning i begreppen – de beskriver den kultur där ett kvalitetsarbete kan växa och frodas.

En av definitionerna av begreppet kultur är ”socialt överförda levnadsmönster hos en grupp individer”, vilket också kan passa in i beskrivningen av en verksamhetskultur. Kulturen formas av hur vi bemöter varandra, vilka ord vi använder och på vilket sätt vi pratar om verksamheten. Men också av de symboler vi lyfter fram, vilka hjältarna är, vilka historier vi väljer att berätta som på olika sätt format verksamheten.

Vad lyfter ni fram i er verksamhet? Är det de beteenden som stödjer förutsättningarna för ett framgångsrikt kvalitetsarbete?

Just nu pågår ett spännande projekt med målet att ta fram ett sätt att mäta kvalitetskulturen, som vi skriver om i temat för detta nummer. Tanken är att synliggöra de beteenden som måste utvecklas för att kunna lyfta kvalitetsarbetet till nästa nivå. I temat delar även kvalitetsproffs med sig av sina bästa verktyg i kulturbygget, ett jobb som kräver en tuff och tålmodig satsning. Eller som Mia Liljeberg säger: ”Även om man inte medvetet odlar sin kultur, så kommer något att växa där”.

Vad vill du ska växa i er verksamhet?

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Använd resurserna smartare

Läsvärt

Sluta fundera över hur ni bäst nyttjar era resurser. Ta istället kundens perspektiv och organisera verksamheten så att den bäst möter kundens behov och flöden. Först då kommer de smarta lösningarna att bli synliga.

Sluta sträva efter samsyn

Sluta sträva efter samsyn i en organisation – vi kan ändå aldrig förstå varandra. Om vi istället inser att resurser alltid tolkas olika, och att inget synsätt är fel, ökar våra möjligheter att arbeta bättre tillsammans.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.