nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Glad gubbe svänger mot ledsna gubbar
Lyft ditt ledarskap genom att iaktta vad som gör positivt avtryck på medarbetarna och vad som inte gör det. FOTO: Shutterstock

Hur stort avtryck gör du som ledare?

Riktigt bra ledare gör avtryck i sin omgivning. De gör jobbet roligt för andra och får medarbetarna att ge järnet och trivas samtidigt. Några få ledare har den här gåvan naturligt, men vi andra kan härma det de gör. Här är tre tips.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Välj det rätta

Att göra avtryck som ledare handlar om att fråga, säga och göra saker som får andra att göra sitt bästa. För att nå dit behöver du undvika att fråga, säga och göra saker som får andra att reagera negativt och tar död på deras egna drivkrafter.

Det här är så klart lättare sagt än gjort. Det du behöver göra är att träna. Var på tårna, håll stenkoll på hur du agerar tillsammans med andra.

Ha en mental whiteboard

Se på ditt agerande som nyckeltal. Gör mentala noteringar i realtid. Vad gör jag nu? Hur reagerar de andra på det?

Lägg kanske 10 procent av din uppmärksamhet på att kontinuerligt hålla koll på vad ditt agerande gör för avtryck.

Om du till exempel vill få medarbetarna att samarbeta mer eller bli mer resultatfokuserade, håll då koll på just det och gör mentala noteringar av vilka av dina handlingar som gör att de agerar så och vilka som inte gör det.

Lyft andra

Icke-ledare är fast i ”jag-zonen”, ”Jag tycker”, ”Jag tänker”, ”Jag vill”.

Om du vill göra avtryck på andra, lyft dem! Att bara fokusera på dig själv kommer att göra att medarbetarna presterar trots att du leder som du gör, men effekten blir hundra gånger bättre om de i stället känner att de har dig som stöd – och inspiration.

Källa: Huffington Post

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.