nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kvinna gör pausgympa
I Sverige använder 100 000 personer Pausits pausgympa. Nu etableras produkten i Norge. FOTO: Shutterstock

Huvud, axlar, knä och tå – nu exporteras svensk pausgympa

I takt med ökande sjukskrivningar månar fler arbetsgivare om medarbetarnas hälsa. Det märks inte minst hos företaget Pausit, vars paus- och rörelseprogram har nått fler än hundratusen användare på svenska arbetsplatser. Nu expanderar företaget till Norge.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Pausits idé är att erbjuda pausprogram med enkla övningar till människor med stillasittande arbeten. Dataprogrammet påminner användaren om att ta pauser, visar enkla övningar på datorn och kan göra personliga program utifrån specifika besvär.

En rad svenska företag och myndigheter har köpt in programmet, bland andra Scania, ABB, Skolverket, Örebro universitet, Stockholms läns landsting och Göteborgs stad. När  Pausit nu expanderar till Norge är det via ett återförsäljaravtal med hälsoprofilen Leif Oscarsson. Företaget ser det som en första del av en större plan på internationella etableringar.

– Med tanke på att produkten fungerar så bra i Sverige ser vi inga skäl att inte exportera den även till andra marknader. Inträdet i Norge är därför ett viktigt första steg mot verksamhet i fler länder, säger Mikael Wahman, försäljnings- och marknadsansvarig och en av Pausits delägare.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.