nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Hyllning till den engagerade ledaren

Engagerade ledare är förutsättningen för allt framgångsrikt kvalitetsarbete. De bör därför uppmärksammas med en egen dag, tycker konsulthuset House of Stratvise.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

House of Stratvise vill slå ett slag för den engagerade ledaren har har utsett den 21 maj till den engagerade ledarens dag.

– Vad vore Sverige utan engagerade ledare? Alla de ledare som visar vägen genom att vara engagerade förebilder borde ju uppmärksammas varje dag. Allra minst borde de ha en egen högtidsdag. Så nu instiftar vi den, säger Lilian Klasson, vd och grundare av House of Stratvise.

Med den engagerade ledarens dag vill konsulthuset skapa intresse för och bidra till ett framgångsrikt ledarskap. De lyfter fram fem egenskaper utmärker en engagerad och framgångsrik ledare:

  1. Formar och förverkligar framtiden för sin verksamhet.
  2. Agerar alltid förebild för sin organisations värderingar och etiska regler.
  3. Stärker förbättringskulturen hos sina medarbetare.
  4. Inger förtroende och samverkar med externa intressenter vid alla möjliga tillfällen.
  5. Är flexibel och kan förutse de, allt snabbare, förändringarna och reagera på dem i tid, för att säkerställa fortsatt framgång för sin organisation.

Definitionen ansluter till de kriterier som The European Foundation for Quality Management, EFQM, identifierat i analysen av framgångsrika organisationer.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.