nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Ideella organisationer efterlyser kvalitetskontroll

Familjehemsvården måste kvalitetskontrolleras. Det menar flera ideella organisationer som nu skickat in en skrivelse på temat till Socialdepartementet.

Susanne Rosén är enhetschef på Skyddsvärnets familjehemsvård, en av organisationerna bakom skrivelsen.
Susanne Rosén är enhetschef på Skyddsvärnets familjehemsvård, en av organisationerna bakom skrivelsen.
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Ideella organisationer har under årens lopp anpassat sig efter kommunernas upphandlingar. Upphandlingar som tyvärr inte ”räckt till” för att förbättra kvalitén på familjehemsområdet eftersom de sällan eller aldrig har följts upp. Det menar ett flertal ideella organisationer som tillsammans skickat in en skrivelse till Socialdepartementet om detta. Framförallt upplever organisationerna att det finns stora brister när det rör konsulentstöd familjehemsvård. Organisationerna vill nu att man skapar någon form att tillstånd eller certifiering som alla konsulentstödda verksamheter ska uppfylla oavsett om man arbetar med barn eller unga.

– Vår förhoppning är Göran Hägglund och Maria Larsson på Socialdepartementet gör något på området, säger Susanne Rosén, enhetschef på Skyddsvärnets familjehemsvård en av organisationerna bakom skrivelsen.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Mät med måtta

Ledare

"Det som mäts blir gjort" är en gammal floskel som vi sagt så många gånger att vi är övertygade om att den är sann. Därför mäter vi, samlar siffror och statistik, sätter upp tavlor som visar resultat och kurvor för målen vi ska nå.

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.