nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Igelkottar och disruptive change

När jag läste Collins & Porras böcker fastnade jag för igelkottskonceptet. Jag har flera gånger använt liknelsen i kundsammanhang, vilket jag även gjorde för ett par veckor sedan när jag besökte en chef på ett stort företag i Norrköping.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

”Igelkotten reagerar alltid på samma sätt när omvärlden bjuder på nya utmaningar – den rullar ihop sig till en boll och sätter ut taggarna”. Den har hittat ett enkelt framgångsrecept som genom årtusendena har visat sig vara en vinnande strategi.

Tele2 visade sitt Igelkottsbeteende tydligt för ett drygt halvår sedan. 3 utmanade deras position som kostnadsledare genom att sätta ett lägre pris. Dagen efter fick vi se ett argt fåret Frank i alla tidningar med texten ”Igår var 3 billigast. Idag är allt som vanligt igen”. Nästan alla branscher har någon aktör som har hittat ett grundläggande igelkottsbeteende som de framgångsrikt tillämpar. Jag vet att många av mina kollegor i konsultbranschen har blivit utsparkade från Handelsbanken efter att ha försökt övertyga ledande personer om att Wallanders filosofi inte längre fungerar och att det är dags att centralisera beslutsfattandet. Men kontoret är fortfarande kung och banken mår tillsynes bra. Ikea och H&M är andra företag som är ledande inom sina branscher med ett enkelt och tydligt framgångsrecept.

Så nu satt jag här med chefen och pratade om igelkottar. ”En av slutsatserna i Collins & Porras mångåriga studier av framgångsrika företag”, berättade jag, ”är att de, till skillnad från medelmåttorna i branschen, har hittat sitt igelkottskoncept”.

Precis när jag började bli varm i kläderna blev jag avbruten av kunden: ”jo, apropå igelkottar så fick jag ett sms från min granne för ett par dagar sedan…”. Känsliga personer kan sluta läsa här. Det var nämligen så att han hade en stor tomt på landet där han precis hade installerat en kraftfull robotgräsklippare. Alla djur springer undan när gräsklipparen plöjer fram, men igelkotten kör sitt vanliga beteende som, utan att gå in på några detaljer, inte är det minsta framgångsrikt när det kommer till robotgräsklippare.

Vi är båda djurvänner och tyckte naturligtvis att det hela var mycket tragiskt. Anekdoten satte effektivt punkt för ytterligare diskussioner kring igelkottskoncept. Vi kom istället in på ett annat intressant fenomen, disruptive change. Det innebär att någon omvärldsutveckling eller banbrytande innovation gör att din nuvarande affärsmodell inte längre fungerar. Det går inte längre att göra som vi alltid har gjort. På vägen hem funderade jag på min egen bransch där många företag kämpar för att hitta sin roll i ett klimat där kunderna bygger upp egna utvecklingsorganisationer och där omfattande research finns ett musklick bort. Hur ser det ut inom er bransch – kan ni fortsätta som vanligt eller behöver ni också tänka nytt?

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Digital oförmåga oroar företagsledare

Nästan vartannat företag har påbörjat ett digitalt förändringsprojekt. Men samtidigt är många projekt tyngda av problem och riskerar att avbrytas för att de blir alltför kostsamma. Fujitsu har identifierat fyra kärnområden som är avgörande för att lyckas.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Låt värderingar ligga till grund för nya strategier

Oväntade samarbeten kan ge synergier som är värdefulla när en verksamhet går igenom stora förändringar. Men för att lyckas gäller det att inte tappa bort de grundläggande värderingar som styr verksamheten. Då är risken stor att kunderna känner sig svikna, visar en färsk avhandling.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.