nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Nina Edh Mirazaei doktorerar om produktionsstrategier.

Involvering frigör resurser

Om anställda involveras ordentligt i en verksamhets strategiarbete och ses som människor och inte som produktionsresurser kan det innebära att en outnyttjad potential frigörs. Det menar Nina Edh Mirzaei i en avhandling om hur produktionsstrategiers utvecklas på fabriksgolvet.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Avhandlingen Involving individuals in the manufacturin strategy formation: Strategic concensus among workers and managers fokuserar på hur anställda förstår och tar till sig olika produktionsstrategier. Den pekar på vikten av att i synnerhet tillverkande företag bryter ner sina hierarkiska strategier som skickas ut från chefsnivå utan att de anställda kan påverka dem. Den pekar på att ett mer dynamiskt strategiarbete med utsuddade nivåer skulle göra mer nytta och frigöra resurser.

– Min förhoppning och önskan är att vi framöver kan behålla så mycket som möjligt av svensk produktion i Sverige, men för att vi ska lyckas med det krävs nya synsätt och alternativa förhållningssätt till gamla sanningar, säger Nina Edh Mirzaei. Att inte fullt ut utnyttja den potential som den egna organisationen sitter på är slöseri.

Hennes forskning visar på att förståelsen för produktionsstrategiska frågeställningar varierar i olika organisationer gentemot olika individer och beroende på hur kommunikationen ser ut. Det väsentliga är att adressera strategierna till de anställda som individer istället för att betrakta dem som en homogen grupp. Då är det nödvändigt att använda nya vokabulär och att informationsprocessen är inkluderande och upprepande och att den sker under längre tid.

– Det är viktigt att tillvägagångssättet är dialogbaserat där cheferna använder sig av ett spann av olika kommunikationstekniker, säger Nina Edh Mirzaei. Både det interna och det externa måste vara i fokus samtidigt.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

IKEA ett starkt varumärke lokalt och globalt

IKEA är inte bara Sveriges starkaste varumärke, utan har även en stark ställning globalt med en sjundeplats i YouGovs senaste varumärkesranking. Det varumärke som ökat mest i varumärkesstyrka på den svenska marknaden är Swedbank.

Fem populäraste arbetsgivarna bland nyanlända akademiker

Volvo Group toppar listan över vilka arbetsgivare som är populärast bland nyanlända akademiker, visar statistik från praktikprogrammet Jobbsprånget, som drivs av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA). Projektet ger nyanlända akademiker fyra månaders praktik hos svenska arbetsgivare över hela landet.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Rätt träning viktigare än gener

Recension

I boken ”Peak, vetenskapen om att bli bättre på nästan allt”, berättar författarna om sanning bakom 10 000-timmarsregeln. Det handlar mer om träning än talang. Framförallt rätt sort övning visar författaren K Anders Ericsson i sin banbrytande forskning.

Ulf Hammarström ny generaldirektör på Swedac

Regeringen har utsett Ulf Hammarström till ny generaldirektör och chef för Swedac. Ulf Hammarström har tidigare varit generaldirektör för Försvarsexportmyndigheten och under nio år arbetat i Bryssel, dels som direktör för industri- och marknadsdirektoratet vid European Defence Agency, dels som diplomatisk minister vid den svenska EU-representationen.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.