nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kalmar lanserar nytt kvalitetspris

Omsorgsnämnden i Kalmar har infört ett nytt kvalitetspris som bygger på mätbara förbättringar. Tanken är att sporra medarbetarna i arbetet med ständiga förbättringar.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

När Kalmar förra året gjorde en omorganisation av omsorgsförvaltningen inleddes även ett omfattande arbete med att se över helheten i verksamheten. För att skapa en tydlighet i uppdraget ska allt, från mål till olika processer, få en genomlysning. Här blev det tydligt att det gamla kvalitetspriset behövdes arbetas om.

Förra veckan tog omsorgsnämnden därför ett beslut om att införa ett nytt kvalitetspris som på ett tydligare sätt ska stimulera till ständig förbättring.

Mattias Ask, förvaltningschef i omsorgsförvaltningen, vad är största skillnaden mot det kvalitetspris ni delat ut tidigare?

– Tidigare har exempelvis en hemtjänstgrupp eller ett vård- och omsorgsboende sökt kvalitetspris för en aktivitet som gjorts i

Mattias Ask, förvaltningschef i omsorgsförvaltningen i Kalmar.

Mattias Ask, förvaltningschef i omsorgsförvaltningen i Kalmar.

enheten under året. Det har inte funnits några specifika krav på innehåll, långsiktighet eller mål för en aktivitet. På grund av det har bedömningen varit svår när flera enheter sökt samtidigt.

Den nya utformingen av kvalitetspriset ska stimulera till ständig förbättring av enheterna. Förutsättningarna utgår från verksamhetsmålen och har en tydlighet i måluppfyllelse och förbättring av den egna enheten.

Vad krävs för att vara med och tävla om priset?

– Till skillnad från tidigare är alla enheter med, det krävs inte att man gör någon speciell aktivitet.

Varför är det viktigt med ett kvalitetspris?

– Kvalitetspriset ska ge ett incitament och stimulera alla medarbetare till att arbeta med och för ständig förbättring. Kvalitetspriset är ett kvitto på ett väl utfört arbete. Samtidigt är det ett sätt att förbättra kärnverksamheten, det vill säga en bättre vård och omsorg till omsorgstagarna.

Hur utser ni vinnaren?

– Utifrån nämndens mål har en rad mätbara indikatorer tagits fram, till exempel omsorgstagare med aktuell genomförandeplan, sociala aktiviteter, nöjdhet, fallavvikelser, personalkontinuitet och sjukfrånvaro.

Utgångspunkterna är föregående års resultat samt en mätning som äger rum efter månadsskiftet i december/januari året efter. Det är sammanlagt två priser som delas ut, ett för störst förbättring samt ett för bäst måluppfyllelse.

Två priser delas ut:

1. Kvalitetspriset för förbättringsarbete. Tilldelas den enhet som under året förbättrat sina resultat mest utifrån indikatorerna och de grundförutsättningar som tagits fram.

2. Kvalitetspriset för störst måluppfyllelse. Tilldelas den enhet som under året och utifrån indikatorerna visar den högsta och genomgående största måluppfyllelse.

Den sammanlagda prisnivån för de båda prisen uppgår till 40 000 kronor.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Ny som bloggare på KM

Vad är kvalitetskultur, vad innebär socialt ansvarstagande för kvalitetsarbetet och vad händer med kvalitetsrollen framöver? Det är några av de frågeställningar som KM:s nya bloggare brinner för. Först ut är Åsa Rönnbäck, SIQ.

Fokusera på kvalitetskulturen

Blogg

Kortsiktighet sätter käppar i hjulet för kvalitetsarbetet, det saknas ofta en kvalitetskultur. Men vilka beteenden formar en kvalitetskultur? Och går den att mäta? Ny forskning har börjat hitta svaren, berättar Åsa Rönnbäck i sin blogg.

  • Annonskod Huvudspalten 4

Arbetsförmedlingens resa – Från kontroll till service

2013 stod Arbetsförmedlingen på botten i alla förtroendemätningar. Skalan nedåt fick byggas på för att de fick så låga siffror. Det blev början på ett arbete med både kund- och medarbetarresor för att vända trenden och hitta rätt förbättringsmöjligheter.

Lyckade innovationer kräver träffektivitet

Går det att vara innovativ i en effektiv värld? Magnus MackAldener, chef för Scanias transmissionsutveckling, menar att vi istället behöver vara träffektiva för att lyckas skapa framgångsrika innovationer. På Kvalitetsmagasinet Live berättade han om Scanias metod.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.