nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kärleksfullt ledarskap och farliga medarbetare

Det kärleksfulla ledarskapet, farliga medarbetare och sju smarta sätt att desarmera otrevliga kommentarer. Här är listan över de tio mest lästa artiklarna på kvalitetsmagasinet.se 2016.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

1. ”Det kärleksfulla ledarskapet är mer relevant än någonsin”

– De som styrs av rädsla vågar aldrig vara kreativa, de står still. För att gå framåt måste du skapa respekt och förtroende i organisationen och ge människor en viktig roll, i ett sammanhang som är större än dem själva, säger Jan Carlzon.

Jan Carlzon.

De som styrs av rädsla vågar aldrig vara kreativa, de står still. För att gå framåt måste du skapa respekt och förtroende i organisationen och ge människor en viktig roll, i ett sammanhang som är större än dem själva, säger Jan Carlzon i intervjun.

2. Fem farliga medarbetartyper

Medvetet eller omedvetet, det finns medarbetare som förstör mer än de bidrar, ibland är det till och med en chef. Så här identifierar du det skadliga beteendet och gör något åt det.

3. Sju saker att säga för att vända en negativ situation

Lär dig knepen för att desarmera otrevliga kommentarer på jobbet.

4. Nu är det styrkt: kundnöjdhet ger högre avkastning

Kundnöjdhetsundersökning

Kundnöjdhet ger utslag finansiellt – så ta det på allvar.

Är nöjda kunder också lönsamma? Ja, slår två nya, svenska forskningsrapporter fast. För varje procentenhet högre kundnöjdhet så ökar avkastningen 5 procent.

5. Tre ledaregenskaper som gör dig framgångsrik

Alla måste hitta sitt eget sätt att leda andra. Men det finns tre gemensamma nämnare för ett riktigt framgångsrikt ledarskap.

6. Fyra sätt som gör att gruppen presterar mer

Här är fyra sätt som gör att du höjer din grupps prestation, utan att ni jobbar mer.

7. Fel förutsättningar kan ge lata medarbetare

Chef står bakom sovande medarbetare

Lata medarbetare kan bero på chefen.

Stäm av att medarbetarna får rätt utbildning, bra instruktioner, rätt mängd jobb, feedback och en ostörd arbetsmiljö – så behöver de inte uppfattas som lata.

8. Sju nycklar till ett gott ledarskap

Bengt Klefsjö recenserar boken 100 svenska ledare berättar, en inspirationsresa i ledarskap av Carl-Johan Björklund och Ola Jönsson Bergström.

9. Arbetsförmedlingen vinner designpris

Prisas för sitt Växthuskoncept, en utvecklingsmiljö där Arbetsförmedlingen kan testa och utveckla förändringar i samarbete med kunderna.

10. Därför ska kvalitet ta plats i ledningen 

Kvalitetsproffset har överblicken och verktygen för att se till att verksamheten håller kursen.

Kvalitetsproffset har överblicken och verktygen för att se till att verksamheten håller kursen.

Att fånga ledningens intresse är nödvändigt för att kunna lyfta kvalitetsarbetet till nästa nivå. Här är sju anledningar till varför du som kvalitetsproffs bör ta plats i ledningsgruppen. 

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.