nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Bäddat för förbättringsidéer på Clarion Hotel Sign

På Clarion Hotel Sign i Stockholm välkomnas idéer till förbättringar dygnet runt. Genom ett internetbaserat kvalitetssystem kan kunder och medarbetare lämna förbättringsförslag när som helst, och är förslaget realistiskt finns en stor chans att förbättringen genomförs.

  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

– Vårt mål är att ha en uppföljandegrad på 80 procent när det gäller inkomna förslag på förbättringar, säger Eva Ottosson Rask då hon intervjuas inför publik på KM Live.

Hon har titeln passion manager eftersom ett av hotellets kundlöften är att de ska ha den mest passionerade personalen. Sedan tre år är hon också ansvarig för hela hotellkedjans förbättringsarbete. Eva Ottosson Rask berättar att hotellet använder sig av det internetbaserade systemet C2 som kopierats av Toyota.

– Genom C2 systematiseras alla förslag som skrivs in av kunder och medarbetare. Det gör att man slipper hamna med hundra postit-lappar, säger hon.

När ett förslag skrivits in i C2 försvinner det inte förrän det åtgärdats, och om en förbättringsidé får avslag så får personen som skickade in idén en förklaring till detta.

– Alla realistiska idéer har stor chans att bli genomförda. Men vissa idéer måste skjutas fram på grund av kostnadsskäl eller för att de inte är realistiska. Som förslaget att skaffa en helikopterplatta på taket.

En utmaning, enligt Eva Ottosson Rask, är att få alla medarbetare att engagera sig och skriva in sina idéer C2-systemet.

– En stor del av medarbetarna sitter ju inte framför en dator under sin arbetstid. Om man till exempel står i baren går tiden åt till att servera öl istället för att skriva ner fiffiga idéer. I slutet av skiftet kanske man har haft 100 idéer men då vill man gå hem och sova. Språkproblem är också något som kan också hindra folk, säger hon.

För att ändå fånga upp så många idéer som möjligt har man tillsatt en C2-ambassadör på varje avdelning som pushar medarbetarna att komma med idéer och som även samlar in idéerna.

För att hålla intresset uppe för ständiga förbättringar inom organisationen försöker man inom ledningen att föregå med gott exempel och visa att man har ett intresse för förbättringsarbetet.

– Det finns ett högt engagemnag för detta i ledningen. Det visar sig inte minst genom den höga uppföljningsgraden av de ärenden som kommer in, säger Eva Ottosson Rask.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.