nr-logo

För smart verksamhetsutveckling

  • Annonskod mobil topp

Kod för bemötande i ny bok

Varför uppstår olika situationer när människor möts och hur kan vi hantera dem bättre? Det är ämnet för föreläsaren och beteendevetaren Lena Skogholms nya bok. Hon kopplar ihop hjärnforskning med livet på jobbet och hemma och ger konkreta tips.

Omslagsbild Bemötandekoden
  • Kod för annonsposition 1 i huvudspalten

Vi styrs i olika situationer av reptilhjärnan, aphjärnan eller människohjärnan och det behöver vi ta hänsyn till när vi möter andra, skriver Lena Skogholm i sin bok ”Bemötandekoden – Konsten att förstå sig på människor och få ett bättre (arbets)liv”.

Oavsett vilken av de här ”kommunikationsavdelningarna” som är aktiv behöver vi bemöta den med respekt.

Lena Skogsholm lyfter fram att när vi förstår och kan applicera ny hjärnforskning i vårt vardagsliv så underlättar det möten med andra människor och gör att det blir färre konflikter och smidigare relationer.

En studie från Högskolan Väst visar att den sociala arbetsmiljön förbättrats sedan man använt sig av kunskaperna som finns i boken.

Talkmap är förlaget.

  • Kod för annonsposition 2 i huvudspalten

  • Kod för annonsplats 3 i huvudspalten

Fler nyheter

Kvalitetsutveckling en förutsättning för digitalisering

Den megatrend och utmaning vi hör talas om mest just nu är digitalisering. Vi ska alla utveckla våra analoga produkter, tjänster och processer till att bli digitala. Men vad är syftet? Många förknippar digitalisering med resurseffektivitet, att vi ska kunna ersätta människor med appar och elektroniska tjänster av olika slag. Många organisationer och företag har just den målsättningen med digitaliseringen. Här finns det en stor risk att dessa organisationer glömmer bort för vem de digitaliserar – deras kunder och intressenter!

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hon lät medarbetarna bestämma aktivitet för samtal

När Catarina Söderlund, marknads- och utbildningschef på Visma Enterprise, hade läst om en chef som bytt ut sina medarbetarsamtal i mötesrum mot aktiviteter bestämde hon sig för att göra samma sak. Nu har hon haft elva samtal på allt från kafé till skridskois.

Prenumerera på Kvalitetsmagasinets nyhetsbrev

 Anmäl dig här

Nyhetsbrevet är helt gratis och du kan när som helst avsluta prenumerationen.